FF:PGDS004 Andragogika - Informace o předmětu
PGDS004 Andragogika
Filozofická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- blokově. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti se obeznámí s andragogickou teorií, s východisky andragogiky a principy vzdělávání dospělých vůbec. Porozumi vztahu andragogiky k dalším disciplínám, jako je řízení lidských zdrojů, sociologie a psychologie řízení. Naučí se uvažovat o specificích dospělých v procesu vzdělávání. Budou diskutovány faktory ovlivňující efektivitu procesu učení, metody a formy vzdělávání dospělých.
- Osnova
- 1. Andragogika jako obor, charakteristika. 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU. 3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy. 4. Vzdělávání dospělých v mezinárodní perspektivě 5. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých 6. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika. 7. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy). 8. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe. 9. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy. 10. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce). 11. Podnikové vzdělávání. Individuální rozvoj a organizační rozvoj. 12. Marketing vzdělávání dospělých.
- Literatura
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/PGDS004