PGSPS03 Speciálně pedagogické disciplíny

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
blokově. 1 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vymezuje pojetí jednotlivých speciálně pedagogických disciplín členěných podle typů vad. Předmět seznamuje s nejčastějšími vadami, jejich projevy, etiologií, omezeními, které znamenají pro člověka a speciálně pedagogickou podporou, kterou se jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny zabývají.
Osnova
  • Logopedie: Základní úkoly logopedie, spolupráce s ostatními vědními obory, logopedická prevence, komunikační proces, společenský a psychologický význam komunikace, poruchy komunikačních schopností, anatomie a fyziologie mluvních orgánů, ontogeneze dětské řeči, opožděný vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, diagnostika vad řeči. Surdopedie: Surdopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie sluchových orgánů, vybrané technické pomůcky. Oftalmopedie: Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie zrakového orgánu, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, lidé slabozrací, se zbytky zraku, nevidomí, zraková stimulace. Psychopedie: Psychopedie jako obor speciální pedagogiky, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny mentální retardace, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace mentální retardace dle ICD 10 Světové zdravotnické organizace, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělávání lidí s mentální retardací, školská zařízení pro žáky s mentální retardací, ústavy sociální péče. Etopedie: Etopedie jako obor speciální pedagogiky, základní kategorie, etiologie a členění poruch chování. Somatopedie: Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, dětská mozková obrna (DMO), deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
Literatura
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagoigky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007.