FF:PSA_052 Poradenská psychologie - Informace o předmětu
PSA_052 Poradenská psychologie
Filozofická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Soňa Baldrmannová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Po 16:40–18:15 zruseno C21
- Předpoklady
- PSA_0SZ SZ || PSA_SZ PSA_SZ
Literatura. Základní: Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Portál 2001, Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení, SPN, Praha 1974, Matějček, Z., Praxe dětského psychologického poradenství, Praha, SPN 1991, Říčan, P., Krejčířová, D., kol.,: Dětská klinická psychologie, Praha 1997, Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových porucha učení a chování, Portál, 2001. Synovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Grada, 1995 Další doporučená: Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Portál 1997 Matějček, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí, Portál 1996, Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, Portál 1996, Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál 1995, Úlehla, I.: Umění pomáhat, Renesance, 1996, Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole, Portál 2003, Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Portál, 2001. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
- Osnova
- Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
- Metody hodnocení
- Cíl: Poskytnout přehled problematiky psychologického poradenství pro děti a mládež. Ukončení: Písemná práce v rozsahu 3-5 stran (dle zadaného tématu). Zkouška- písemně.
- Informace učitele
- Vyučující: Mgr. Soňa Baldrmannová, Pedagogicko- psychologická poradna, Brno, Zachova 1, e-mail: baldrmannova@pppbrno.cz, tel.: 54324 5914-6.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/PSA_052