FF:PSB_885 Neuropsychologická diagnostika - Informace o předmětu
PSB_885 Neuropsychologická diagnostika a neuropsychologická rehabilitace
Filozofická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Petra Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Černík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Po 15:00–16:35 Bohunice
- Předpoklady
- PSA_0SZ SZ
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit znalosti studentů o nejnovější poznatky týkající se neuropsychologické diagnostiky a neuropsychologické rehabilitace. Seminář je koncipován jako doplněk k předmětu Klinická neuropsychologie. Studenti by se v první řadě měli teoreticky i prakticky seznámit s nejpoužívanějšími neuropsychologickými diagnostickými a rehabilitačními postupy a dále pak s tím, co vlastně práce neuropsychologa v praxi obnáší. K tomuto účelu by měly sloužit předložené kazuistiky, rozhovory studentů s některými pacienty a seznámení se s chodem psychiatrické kliniky. Náplň tohoto předmětu bude součástí zkoušky z Klinické neuropsychologie.
- Osnova
- 1. Neuropsychologická diagnostika 1.1 Cíle, zásady a specifika neuropsychologické diagnostiky 1.2 Testy jednotlivých psychických funkcí - paměť - pozornost - úroveň intelektu - vnímání - řeč - exekutivní funkce - tvorba pojmu a usuzování - odhad premorbidních schopností - postižení CNS a změny ve struktuře osobnosti - vyšetření organicity - historické ohlédnutí (příklady některých testů: WAIS III, Raven, WMS III, TMT, Verbální fluence, Wisconsinský Card Sorting Test, Stroop Color and Word test, Bender Gestalt test, Rey-Osterriethova figura, ...) 1.3 Neuropsychologické baterie - Luria-Nebraska Neuropsychological Battery - Halsteadova-Reitanova neuropsychologická baterie - NES 2 (Neurobehavioral Evaluation System) 1.4 Počítačové programy v neuropsychologické diagnostice 1.5 Zobrazovací metody mozku 2. Neuropsychologická rehabilitace 2.1 Cíle, zásady a specifika různých forem neuropsychologické rehabilitace 2.2 Modely neuropsychologické rehabilitace 2.3 Kognitivní rehabilitace 2.4 Využití počítačových programů v neuropsychologické rehabilitaci - rehabilitační programy: REHABIT, Train the Brain, PSS CogReHab, RehaCom, ... 2.5 Nové přístupy a metody (rTMS, biofeedback, ...) 3. Možnosti psychoterapie u pacientů s poškozením mozku (nová koncepce neuropsychoterapie) 4. Systémové pojetí rehabilitace pacientů s poškozením mozku - moderní pojetí týmové práce (lékařská péče, fyzioterapie, logoterapie, ergoterapie, neuropsychologická rehabilitace, psychoterapie, ...) Speciální část: 5. Konkrétní využití neuropsychologické diagnostiky a neuropsychologické rehabilitace u jednotlivých diagnóz (s použitím kazuistik) - psychiatrické syndromy (schizofrenie, deprese, ...) - neurologické syndromy (cévní mozková příhoda, stavy po úrazu mozku, ...) Literatura: Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. Preiss, M., et al. (1998). Klinická neuropsychologie. Praha: Grada Publishing. Golden, Ch. J. (1978). Diagnosis and rehabilitation in clinical neuropsychology. Springfield: Charles C. Thomas. Small, L. (1973). Neuropsychodiagnosis in psychotherapy. New York: Brunner/Mazel. Křivohlavý, J. (1985). Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Avicenum. Obrda, K., Karpíšek, J. (1971). Rehabilitace nervově nemocných. Praha: Avicenum. Vašina, L., & Diamant, J. J. (1998). Kapitoly z neuropsychologie. Brno: Masarykova Univerzita. Mumenthaler, M., Mattle, H. (2001). Neurologie. Praha: Grada Publishing. Orsini, D. L., Gorp, W. G., & Boone, K. B. (1988). The Neuropsychology Casebook. New York: Springer-Verlag.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/PSB_885