FF:FAVK029 film a divák - Informace o předmětu
FAVK029 Film a divák: kapitoly z teorie a dějin recepce filmu
Filozofická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 9:10–12:25 C34, So 13:20–16:35 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Kurz nejprve nabídne teoreticko-historický přehled nejvlivnějších teoretických přístupů a nejvýznanějších výzkumů v oblasti recepce médií. Literatura: Staigerová, Janet: Media Reception Studies (New York 2005); Klinger, Barbara: Film History Terminable and Interminable: Recovering the Past in Reception Studies. Screen 38, 1997, 2, pp. 107-128. český překlad: Konečná a nekonečná historie filmu: rekonstruování minulosti v recepčních studiích. In: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha 2004, s. 87-112; Henry Jenkins: Reception Theory and Audience Research: The Mystery of the Vampire s kiss. In: Ch. Gledhill, L. Williams (eds.), Reinventing Film Studies. Arnold, 2000; Denis McQuail: Úvod do teorie masové komunikace. Portál: Praha 1999; ; Pertti Alasuutari (ed.): Rethinking the media audience. The new agenda. Sage, 1999 Poté se budeme věnovat výzkumům recepce filmu a jejich metodologickým souvislostem v tematicky a problémově vymezených okruzích: 1. Historicko-materialistický přístup Janet Staigerové. Literatura: Staigerová, Janet: Interpreting Films. Studies in the Historical Reception of American Cinema (Princeton 1992); Staigerová, Janet: Perverse Spectators: The Practices of Film Reception (New York - London 2000) 2. diváci a žánrový film: sémanticko-syntakticko-pragmatický přístup k žánru; recepce žánrového filmu a role kulturní distinkce Literatura: Altman, Rick: Film/Genre (London 1999); Cynthia Erb: Tracking King Kong. A Hollywood icon in world culture. Wayne state university press, 1998; Mark Jancovich: Genre and the Audience: Genre classifications and cultural distinctions in the mediation of The Silence of the Lambs. In: Stokes – Maltby: Hollywood spectatorship; Thomas Austin: „Gone with the wind plus fangs“: genre, taste and distinction in the assembly, marketing and reception of Bram Stoker s Dracula. In: Steve neale (ed.): genre and contemporary hollywood, 2002 3. Ustavení diskurzu filmové hvězdy; Richard Dyer - vliv sémiotiky a kulturálních studií na koncept "star", další diferenciace pojmu; filmové hvězdy a jejich recepce - Rock Hudson, americké hvězdy 40. a 50. let v Británii Literatura: Richard deCordova: Picture personalities. The emergence of the star system in America. University of Illinosi press, 2001; Richard Dyer – 1979 – Stars; Jackie Stacey: Star Gazing. Hollywood cinema and female spectatorship. Routledge, 1994; Barbara Klingerová: Melodrama and Meaning: History, Culture, and the Films of Douglas Sirk. 1994 4. Kultovní film a "camp" recepce. "Klasický" kultovní film, midnight movies, parakinematografie. Kultovní film jako "žánr" definovaný v pragmatické rovině - způsobem recepce. Literatura: J.P. Telotte - the cult film experience. Beyond all reason. Austin: University of texas press 1991; Timothy Corrigan: a cinema without walls. Rutgers university press, 1991; Pamela Robertson: Guilty Pleasures. Feminist camp from Mae West to Madonna. Duke university press, 1996 5. Filmoví fanoušci - sémiotická, enunciační a textuální produktivita "fandomu"; typologie fandvoských aktivit, příklady empirických výzkumů Literatura: Henry Jenkins: Textual poachers. Television fans and participatory culture. 1992; Lisa A. Lewis (ed.) The adoring audience. Fan culture and popular media. 1992; Janet Staiger: Cabinets of transgression: collecting and arranging Hollywood images. In: Participations vol. 1, č. 3, 2005 6. Etnografický přístup; role paměti a vzpomínek v recepci filmu. Literatura: Mark Jancovich – Lucy Faire – Sarah Stubbings: The place of the audience. Cultural geographies of film consumption. BFI, 2003;Sue Harper – Vincent Porter – Moved to tears: weeping in the cinema in postwar Britain. Screen 37, č. 2, s. 152-173 Annette Kuhn – Dreaming of Fred and Ginger. Cinema and Cultural Memory. New York University Press, 2002
- Metody hodnocení
- Kolokvium: písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/FAVK029