PB22PB76 Specifická primární prevence sociálně patologických jevů

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Čt 15:00–16:35 ?
Předpoklady
Pro optimální přínos kurzu se doporučuje jeho absolvování až po předchozím či souběžném absolvování kurzů: PB22PB32 Sebezkušenostní výcvik, PB12JB15 Instruktorský kurz a PB32JB39 Dramatická výchova. Kolizní situace je možné řešit dohodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako "nácvikový" seminář v jehož průběhu se studenti seznámí s, v podmínkách ČR, ojedinělým programem specifické primární prevence sociálně patologických jevů - COPE. Cílem kurzu je osvojení tohoto programu tak, aby mohl být studenty posléze plnohodnotně aplikován v bezprostřední pedagogické praxi. Účastníci kurzu budou mít možnost zažít si program sami na sobě v roli žáků a studentů, jimž je určen a v nácvikové části si rovněž vyzkouší v roli lektorů jeho samotné vedení (obohacené o metodickou reflexi svých kolegů a vyučujícího). Kurz probíhá v rámci ESF projektu "Zkvalitnění vzdělávání a odborné přípravy studentů pedagogiky a sociální pedagogiky a poradenství: posílení osobnostní kompetence absolventů". Při jeho ukončení bude absolventům vydán ve spolupráci s občanským sdružením Educatio certifikát akreditovaný MŠMT v systému DVPP.
Osnova
  • Termíny jednotlivých setkání: 21.9. 13.30-15.00: úvodní informační schůzka 5.10. 11.00-16.30: 1.modul 26.10. 11.00-16.30: 2.modul 9.11. 11.00-16.30: 3.modul 23.11. 11.00-16.30: 4.modul 7.12. 11.00-16.30: 5.modul 21.12. 11.00-16.30: 6.modul Závěrečné setkání proběhne během zkouškového období, přesný termín bude stanoven nejpozději 21.12. V případě neproběhnutí některého z modulů je nutné počítat s dohodou o stanovení náhradního termínu.
Metody hodnocení
Výuka bude probíhat blokovou formou v pevně stanovených termínech. Získání certifikátu je podmíněno aktivní účastí na všech šesti modulech programu Cope a podílem na vedení jednoho modulu ve skupině studentů.
Informace učitele
Více k programu COPE: Zkratka COPE vznikla ze slov Creating Optimal Personal Experiences for Teens a znamená (volně přeloženo) Vytvářejme pro dospívající příležitosti k co nejpříznivějším zážitkům se sebou a okolím. První verze programu vznikla v kanadské provincii Saskatchewan roku 1997. COPE For Teens se v kanadských podmínkách zpočátku zaměřoval na teenagery, které zasahuje chudoba, rozpad rodin a zneužívání návykových látek, a zároveň bere na vědomí etnickou různorodost provincie. Výcvikový program vedou učitelé, zvyšuje se tím jeho dostupnost. Přesto, že byl program vytvořen pro mladistvé, začali ho využívat i rodiče, neboť se díky němu zlepšovaly jejich kontakty s vlastními dětmi. Program byl saskatchewanským ministerstvem školství doporučen nejprve do výuky dětí s problémovým chováním a nyní je využíván jako součást zdravotní výchovy pro druhý stupeň základních škol. COPE For Teens vychází z adlerovské psychologie sounáležitosti, zplnomocnění (posílení) a odvahy. Najdeme v něm i mnohé prvky z tradice kognitivně-behaviorální, která se odráží v přesvědčení autorek, že člověk si více pamatuje to, co dělá, než to, co slyší nebo vidí. COPE se zaměřuje na posilování sebeúcty, učení se základním životním dovednostem (tzv. life skills) a vytváření zdravých mezilidských vztahů. Program COPE for Teens byl v roce 2000 autorkami upraven a v roce 2005 přeložen do češtiny. Samotná autorka programu Rita McLeod přijela v říjnu 2005 do ČR a proškolila první skupinu trenérů tohoto programu, kteří v závěru roku provedli pilotáž programu ve školách. Naším cílem je kanadský model programu specifické primární prevence přizpůsobit na české podmínky a používat ho jako efektivní nástroj prevence sociálně-patologických jevů, případně jej přímo začlenit do Školního vzdělávacího programu (průřezové téma osobnostní a sociální výchovy), jak ukládá Rámcový vzdělávací program. Program COPE sestává konkrétně ze šesti modulů: 1. Modul Proč se chováme, tak jak se chováme Cílem je seznámit účastníky s cíli chování, naučit je,jak rozpoznávat své potřeby a jak je uspokojovat kladným způsobem. 2. Modul Sebeúcta a vzájemná úcta Cílem je seznámit účastníky s pojmy sebeúcty a vzájemné úcty a naučit je, jak si zvyšovat sebedůvěru. 3. Modul Jak úspěšně komunikovat Cílem tohoto modulu je naučit účastníky dovednostem úspěšné komunikace. 4. Modul Řešení konfliktů Cílem čtvrtého modulu je naučit účastníky efektivním a otevřeným způsobem řešení konfliktů. 5. Modul Co se stresem a zlostí Cílem je zde seznámit účastníky s účinnými metodami zvládání stresu a zlosti. 6. Modul Vytváření zdravých mezilidských vztahů Cílem závěrečného modulu je pomoci účastníkům při budování zdravých mezilidských vztahů založených na rovnováze mezi sebou samým a okolí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/PB22PB76