FF:PG21A32 Metodologie pedagogiky - Informace o předmětu
PG21A32 Úvod do pedagogického výzkumu
Filozofická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Čt 8:20–9:55 C33
- Předpoklady
- PG11A11 Úvod do studia dějin ped. && PG11A12 Obecná pedagogika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje vstup do problematiky pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem a poskytuje základní porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě.
- Osnova
- 1. Pedagogika jako sociální věda 2. Současné trendy v pedagogickém výzkumu ve světě a v ČR 3. Model empirické vědy 4. Fáze empirického výzkumu 5. Hypotézy, verifikace a falzifikace 6. Operacionalizace 7. Měření, validita, reliabilita 8. Experiment v pedagogickém výzkumu 9. Obecný postup testování hypotéz (užití testů a koeficientů) 10. Zobecnění závěrů a výzkumná zpráva 11. Přehled metod a technik pedagogického výzkumu, přednosti a slabiny vybraných metod a technik 12. Longitudinální výzkum 13. Kvalitativní výzkum 14. Akční výzkum 15. Teoretické metody výzkumu
- Literatura
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Metody hodnocení
- 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář. Předmět je zakončen zkouškou.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~novotny/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/PG21A32