FF:PGK21A32 Metodologie pedagogiky - Informace o předmětu
PGK21A32 Úvod do pedagogického výzkumu
Filozofická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 1/1/0. blokově. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Předpoklady
- PGK11A11 Úvod do studia dějin ped. && PGK11A12 Obecná pedagogika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje vstup do problematiky pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem a poskytuje základní porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě.
- Osnova
- 1. Pedagogika jako sociální věda 2. Současné trendy v pedagogickém výzkumu ve světě a v ČR 3. Model empirické vědy 4. Fáze empirického výzkumu 5. Hypotézy, verifikace a falzifikace 6. Operacionalizace 7. Měření, validita, reliabilita 8. Obecný postup testování hypotéz (užití testů a koeficientů) 9. Zobecnění závěrů a výzkumná zpráva 10. Reprezentativní výzkumy. Měření a zobecnění. Silné a slabé stránky reprezentativních výzkumů. 11. Experimentální výzkumný design. Kontrola podmínek experimentu. Akční výzkum jako angažovaný experimentální přístup v konkrétním kontextu. 12. Případová studie jako výzkumný design. Jedinečnost jako objekt zájmu. Holistický hloubkový přístup. Silné a slabé stránky případové studie. 13. Testování a hodnocení. Výkon jako objekt měření. Měření dosažených výsledků a měření potenciálu.
- Literatura
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- MAŇÁK, Josef, Štefan ŠVEC a Vlastimil ŠVEC. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, MU, 2005, 134 s. ISBN 80-210-3802-0. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Metody hodnocení
- Předmět je vyučován blokově a je zakončen zkouškou.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/PGK21A32