PGK33B62 Základy speciální pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit posluchače s paradigmaty speciální pedagogicky v dnešní době i v minulosti, uvést studenty do problematiky jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Kurz představí současnou nabídku vzdělávacích možností žáků se speciálními potřebami a její legislativní zakotvení.
Osnova
  • Vývoj péče o postižené První vzdělávací aktivity zaměřené na lidi s postižením Role ústavní péče při vzdělávání lidí s postižením Vývoj speciálního vzdělávání Současné pojetí speciální pedagogiky. Systém speciálního vzdělávání v České republice Trendy speciálního vzdělávání. Základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice. Speciálně pedagogické disciplíny Logopedie Základní úkoly logopedie, spolupráce s ostatními vědními obory, logopedická prevence, komunikační proces, společenský a psychologický význam komunikace, poruchy komunikačních schopností, anatomie a fyziologie mluvních orgánů, ontogeneze dětské řeči, opožděný vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, diagnostika vad řeči. Surdopedie Surdopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie sluchových orgánů, vybrané technické pomůcky. Oftalmopedie Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, anatomie a fyziologie zrakového orgánu, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, lidé slabozrací, se zbytky zraku, nevidomí, zraková stimulace. Psychopedie Psychopedie jako obor speciální pedagogiky, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR, demence, sociální píčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace mentální retardace dle ICD 10 Světové zdravotnické organizace, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělávání lidí s mentální retardací, školská zařízení pro žáky s mentální retardací, ústavy sociální péče. Etopedie Etopedie jako obor speciální pedagogiky, základní kategorie, etiologie a členění poruch chování. Somatopedie Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, dětská mozková obrna (DMO), deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků
Literatura
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
  • Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.