PGSPS42 Péče o osoby s obtížemi komunikace

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Žampachová (přednášející)
Garance
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Hlavní náplní semináře je především objasnění termínu "Narušená komunikační schopnost" v širších souvislostech. Její dopad na sociální adaptaci jedince a možnou míru jeho integrace ve společnosti. Budeme se zabývat jednotlivými kategoriemi postižení, které mají nejvýraznější dopad na komunikační schopnost (zrakové postižení, sluchové postižení, mentální retardace, tělesné handicapy, autismus..). Vymezíme pojem symptomatické poruchy řeči a v diskusi se budeme zabývat trendy při jejich nápravě. Součástí kurzu budou i ukázky přímé práce s dětmi kombinovaně postiženými (mentální retardace x tělesné postižení, autismus x mentální retardace).
Literatura
  • Kumin, L.:Communication Skills in Children with Down Syndrome - A Guide for Patents. Woodbine House 1994
  • Lechta, V.: Diagnostika narušeném komunikačnej schopnosti. Martin, Osveta 1995.
  • Lechta, V., Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha, Portál 2000.
  • Kábele, F.: Rozvíjení řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha: MPaSV ČSR, 1986
  • Vygotskij, L: Myšlení a řeč. Praha, SPN 1971.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
Metody hodnocení
V závěru semináře budou jeho účastníci prozkoušeni písemnou formou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2007.