UZPH0114 Argumentace a kritické čtení

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Rozvrh
St 13:20–14:55 A41 stara
Předpoklady
SOUHLAS
aktivita & filozofická drzost & nadšení & optimismus & otevřenost & přímočarost & slušnost & zvídavost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na zvládnutí základních dovedností souvisejících s identifikací, hodnocením a použitím argumentů (nejen) ve filozofickém diskurzu. Přestože podstatnou část náplně kurzu by měla tvořit specifická cvičení, studenti budou chtě nechtě obeznámeni i s širším rámcem teorie argumentace.
Osnova
  • 1. argumentace, schéma, struktura, persuasivní síla, vysvětlení, stromový diagram
  • 2. typy premis, typy tvrzení, reformulace, PZ struktura
  • 3. chyby formy, chyby jazyka
  • 4. fallacies I
  • 5. Aristoteles, Perelman, Toulmin
  • 6. pragma-dialektika
  • 7. fallacies II
  • 8. induktivní, kauzální, analogické, smíšené argumenty
Literatura
  • BOKR, Josef a Jan SVATEK. Základy logiky a argumentace pro zájemce o umělou inteligenci, filozofii, práva a učitelství. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2000, 173 s. ISBN 80-902627-8-3. info
  • ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • RE, Edward D a Joseph R RE. Brief writing and oral argument. 7. ed. [New York]: Oceana Publications, 1993, ix, 354 s. ISBN 0-379-20426-6. info
  • PERELMAN, Chaim. Justice, law, and argument : essays on moral and legal reasoning. Dordrecht: D. Reidel publishing company, 1980, xiii, 181. ISBN 90-277-1089-9. info
  • HUBER, Robert B. Influencing through argument. New York: David McKay Company, 1963. info
Metody hodnocení
HODNOCENÍ: smysluplná aktivita na semináři (až 15%) + domácí práce (až 35%) + závěrečný test (až 50%). Podmínkou dosažení zápočtu je získání alespoň 70%.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/~picha/metodologie/argumentace.htm
U prerekvizit tohoto kurzu je uveden SOUHLAS vyučujícího. Nenechte se tím odradit, je to nástroj především k tomu, aby se do kurzu dostali přednostně studenti vyšších ročníků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.