IM035 Kapitoly z dějin a teorie médií I

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/1. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (přednášející), Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 11. 10. 16:40–18:15 zruseno D22, 18:20–19:55 B11, Čt 15. 11. 16:40–18:15 zruseno D22, 18:20–19:55 B11, Čt 6. 12. 16:40–18:15 zruseno D22, 18:20–19:55 B11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace kursu: „Kapitoly z dějin a teorie médií I“ představí hlavní tendence v uvažování o médiích od konce 19. století do současnosti s důrazem na problém recepce. Kurs sestává ze tří přednáškových bloků a průběžné komunikace se studenty prostřednictvím informačního servisu MU. Během semestru studenti vypracují 3 krátké eseje (á 5 normostran) na zadaná témata a zveřejní je v daných termínech na stránkách kursu. (Přesná podoba spolupráce a požadavků bude – v závislosti na počtu přihlášených studentů – určena na první přednášce.) termíny přednášek: 11.10. + 15.11. + 20.12. – vždy 16.40-19.55
Osnova
  • 11.10.07 1. přednáškový blok se věnuje raným úvahám o povaze mediální recepce a „mýtu pasivního publika“. Sleduje genezi deterministického pohledu na účinky moderních médií, jak se utváří v rámci různých disciplín (psychologie, sociologie, filosofie, estetika, fyziologie) a později konstituuje v určitý model vztahu médií a společnosti v teorii komunikace. (termín odevzdání první seminární práce: 4.11.07) Rainer Maria Rilke. Zápisky Malta Lauridse Brigga. Praha: Mladá fronta 1994. *Todd Gitlin, “Media Sociology: The Dominat Paradigm.” Theory and Society. Vol. 6, 1978, No. 2, pp. 205-253. Georg Simmel, „Veľkomestá a duchovný život“ in: O podstate kultúry. Bratislava: Kalligram 2003, s. 34-46. Walter Benjamin, „Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti“ in: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979, s. 17-45. Theodor W. Adorno, „O fetišovém charakteru v hudbě a regresi sluchu“ Divadlo 15, 1964, č. 1, s. 16-22 a č. 2, s. 12-18. Ben Singer, „Modernita, hyperstimuly a vzestup populární senzačnosti“ in: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 190-205. 15.11.07 2. přednáška mapuje reakci na tento tradiční model, spočívající v (často podobně extrémním) zdůrazňování aktivity publika, zejm. po druhé světové válce. Předpokladem tohoto kritického přehodnocení tradičního modelu vztahu médií a společnosti je odmítnutí představy homologie mezi povahou média a recipientovy zkušenosti; zdůrazňování aktivního podílu recipientů na utváření smyslu mediálních textů má však často příliš utopický charakter. (termín odevzdání druhé seminární práce: 9.12.07) Michail M. Bachtin, „Úvod“ in: François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance, Praha: Odeon, 1975. *Stuart Hall, „Kódování/dekódování“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 41-58. *Guy Debord, “Report on the Construction of Situations and on the Terms of Organization and Action of the International Situationist Tendency.” in: Tom McDonough (ed.), Guy Debord and the Situationist International. Cambridge – London: The MIT Press 2002, pp. 29-50. *Michel de Certeau, “«Making Do»: Uses and Tactics” in: The Practice of Everyday Life. Berkeley, Unoversity of California Press 1984, pp. 29-42. *Umberto Eco, “The Poetics of the Open Work.” The Open Work. Cambridge: Harvard UP 1989, pp. 1-23. *Jay David Bolter – Richard Grusin, „Imediace, hypermediace, remediace“ Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 5-40. *Henry Jenkins, Textual Poachers. Television Fans & Participatory Culture. New York – London: Routledge 1992, s 9-49. 20.12.07 3. přednáška, spojená s prezentacemi studentů, se vymezuje vůči oběma extrémním polohám, představeným v předchozích přednáškách, a má za cíl nalézt vyvážený pohled na problém mediální konzumpce na základě analýz konkrétních situací. Témata příspěvků na závěrečný workshop či symposium budou konzultována v průběhu semestru. (termín odevzdání třetí seminární práce: nejpozději 14 dní před koncem zkouškového období) Nicolas Bourriaud, Postprodukce. Praha: Tranzit 2004. * Michael Warner, “Publics and Counterpublics.” Public Culture (“New Imaginaries”). 2002, vol. 14, no. 1, pp. 49-90. Siegfried Kracauer, Zaměstnanci z nejnovějšího německa. Praha: Jednotný svaz soukromých zaměstnanců 1931. Tom Gunning, „Estetika úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák“ in: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 149-166. Knut Hickethier, „O dějinách televize jako dějinách sledování: příklad Německa“ in: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 485-500. *Steven Best – Douglas Kellner, “Debord, Cybersituations, and the Interactive Spectacle.” Substance 1999, No. 90, pp. 129-156. Hans Herbert Kögler, „Kritická hermeneutika subjektivity“ Teorie vědy 25, 2003, č. 4, s. 107-146.
Metody hodnocení
Hodnocení: Připravenost a participace na přednáškách: 25% Seminární práce (3): 75%
Informace učitele
Tomáš Dvořák, Ph.D. (konzultace: po přednáškách a na tomdvorak@flu.cas.cz) Rozvrh přednášek a povinná literatura (uvedené tituly k jednotlivým okruhům se silně doporučuje nastudovat před danou přednáškou): (*označené tituly budou k dispozici na začátku semestru)

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/IM035