IM064 Základy hudební kompozice II. A

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Ukončení: kz.
Vyučující
Prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
St 16:40–18:15 JAMU
Předpoklady
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti elektronické a počítačové hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/2
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Tento předmět je zaměřen na elektroakustickou část soudobé hudební kompozice. Akcentovány jsou dvě roviny – teoretická a praktická. V teoretické rovině jsou probírány různé metody kompozice elektroakustické hudby za použití technologií od počátku 20. století po dnešek. Probírané metody jsou přímo konfrontovány s kompozicemi světově uznávaných skladatelů, které využívají principy probírané látky. Praktická část je pak zaměřena na seznámení studentů s vlastní tvorbou elektroakustické hudby. Zde budou dosažené vědomosti prakticky procvičovány tím, že budou studenti tvořit vlastní elektroakustické skladby. Pro účast v předmětu jsou podmínkou základní uživatelské znalosti práce s počítačem. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Osnova
  • Osnova přednášek: Zimní semestr (ZS): 1. – 3. Základní proudy elektronické hudby počátkem 20. století – Theremin (Těrmen Vox), Thaddeus Cahill (Teleharmonium), Ondes Martenot (Martenotovy vlny). 4. – 6. 40. a 50. léta – vynález magnetofonového pásu, konkrétní hudba, Max Matthews a jeho Music 1, RCA Mark II Sound Synthetiser. Aplikace v dílech Pierra Schaffera, Pierra Henryho, Carlheinze Stockhausena, Pierra Bouleze, Edgara Varese a Iannise Xenakise. 7. – 10. 60. a 70. léta – Analogová syntéza, frekvenční modulace, syntezátor Buchla v díle Mortona Subbotnicka, Robert Moog a jeho syntezátory, přesahy do jiných žánrů. 11. – 12. 70. a 80. léta – Úsvit digitálních syntezátorů. Přesun role syntezátorů na pole komerční hudby. Aditivní a granulární syntéza ve vážné hudbě. 13. Zápočet. Letní semestr (LS): 1. – 3. Praktické objasnění pojmů sekvencer, syntezátor, sampler a jejich následné využití. 4. – 5. Objasnění VST modelu. 6. – 7. Estetika elektroakustického díla. 8. – 9. Stříhání zvuku, tvorba samplů a smyček v programech Sound Forge, Wave Lab a Gold Wave. 10. – 11. Kombinace samplů a syntezátorů v programu Cubase SX. 12. Produkce elektroakustické skladby. 13. Zápočet.
Metody hodnocení
Vyučovací metody: Přednáška je hromadná, cvičení individuální výuka. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Termín výuky: Středa: 17.15 – 18.45 hod., HF JAMU, místnost č. 113 Začátek výuky: ZS – 8. 10. 2007; LS – 25. 2. 2008 Kapacita: 8 studentů
Informace učitele
Název předmětu: Základy hudební kompozice II. Typ předmětu: přednáška 1 hod. + cvičení 1 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: MgA. Jan Kavan
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.