PSA_016 Úvod do psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 11:40–13:15 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nejen seznámit studenty se základními pojmy jednotlivých psychologických disciplín, ale poskytnout jim jisté "uvedení" do studia, základní orientaci v oboru, poskytne jim odpovědi na otázky jak a co studovat, ale umožní ji také porozumět propojení jednotlivých psychologických disciplin. Cílem výuky - a předmětem zkoušky - tedy není pouhá určitá suma znalostí, ale také porozumění oboru, které je předpokladem pro další studium. Předpokladem udělení zápočtu je minimálně 80% účast na seminářích a pravidelná příprava v podobě vypracování seminárních prací, které musí být student schopen prezentovat před spolužáky. Z předmětu je písemná postupová zkouška, kterou musí student složit do 1 roku od zahájení studia. Ke zkoušce musí student doložit seznam prostudované odborné literatury.
Osnova
  • 1) Věda a vědecké poznání. Systém věd. Vědy o člověku. Postavení psychologie v systému věd. Psychologické disciplíny - obecné, aplikované, hraniční. Psychologie, psychoterapie a psychiatrie. Studium psychologie na FF MU. Různá uplatnění psychologa. 2) Dějiny psychologického myšlení. Filosofie a psychologie. Vývoj uvažování o duši a duševnu. Psychické a fyzické - řešení psychofyzického problému jako východisko psychologických systémů. Přehled základních psychologických systémů. Klasifikace psychických jevů. Hlavní pojmy. 3) Vědecká metoda. Běžné myšlení a vědecké poznání. Obecnost vědeckých teorií a jedinečnost člověka. Základní výzkumné metody. Data a fakta. Problém, hypotéza, teorie. Klasifikační, vztahová, kauzální a systémová analýza. Indukce a dedukce. 4) Člověk jako jednající bytost. Základní psychické procesy. Kognice, emoce, motivace. 5) Učení jako adaptace organismu. Typy učení na subhumánní a humánní úrovni. Pojem učení v jednotlivých psychologických systémech. 6) Osobnost - definice. Teorie osobnosti. Psychické vlastnosti, stavy a obsahy. Jedinečnost člověka. Já a sebepojetí. Utváření osobnosti. Socializace. Nativismus a enviromentalismus. 7) Jedinec ve společnosti. Sociální percepce a komunikace. Postoje a jejich změna. Jazyk. Povaha jazyka, vztah jazyka a myšlení. Zkušenost a jazyk. 8) Psychopatologie. Norma a normalita. Různá vymezení normality. Základní poruchy psychických funkcí. Psychoterapie a psychologické poradenství. 9) Fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze. Vývoj jedince a jeho periodizace. Hlavní vývojové změny. Výzkum psychického vývoje. 10) "Praktická" psychologie. Uplatnění psychologie při řešení problémů jedince, skupiny, instituce atd. Psychoterapie. Výchovné a rodinné poradenství. Psychologie v průmyslu a řízení. Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. Praha, SPN 1992 Atkinson, R. L.: Psychologie. Praha, VP 1996 Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1993 Hall, C.S., Lindzey, G.: Psychológia osobnosti. Bratislava, SPN 1997. Hoskovec, J.: Tajemství experimentální psychologie. Praha, UK 1992. Meili, R., Rohracher, H.: Učebnice experimentální psychologie. Praha, SPN 1967. Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996. Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995. Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol. IV. Praha, Karolinum 1995. Sternberg, R.J.: Cognitive psychology. NY, Holt, Rinehart and Winston 1996. Švancara, J., Vašina, L., Kostroň, L.: Kapitoly zkognitivní psychologie. Brno FF MU 1992. Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, FF MU 1994 Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.) Sociální psychologie. Praha 1997.
Literatura
  • Einführung in die Philosophie [UK, 1991] (Orig.) : Úvod do filosofie [UK, 1991]. info
  • HALL, Calvin S. Psychológia osobnosti : úvod do teórií osobnosti. 3. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2002, 510 s. ISBN 8008033843. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum, 2002, 295 s. ISBN 8024603004. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Průvodce dějinami psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995, 174 s. ISBN 80-85937-23-9. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Kontrola 25.5.2007 M. Tyrlík.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.