FF:PSB_82 Spec. poruchy učení - Informace o předmětu
PSB_82 Specifické poruchy učení, diagnostika a náprava
Filozofická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Předpoklady
- PSA_040 Neurovědy && PSB_05 Některé příčiny škol.neprosp. && PSA_0SZ Souborná zkouška
Seminá je uren studentm II. cyklu oboru psychologie. Navazuje na znalosti z obecné a vývojové psychologie, rozšiuje informace ze semináe Nkteré píiny školního neprospchu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Seminá poskytne studentm podrobnjší informace o problematice specifických poruch uení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie), konkrétní ukázky z poradenství, aktuáln používané baterie diagnostických metod i základní postupy pro nápravu obtíží.
- Osnova
- 1. Úvod, seznámení s obsahem semináe, se závažností problematiky SPU 2. Specifické poruchy uení definice, vymezení pojm, etiologie, výskyt poruch v populaci (základní informace Matjek 1995, Pokorná 1997) 3. Dyslexie - charakteristika poruchy (Matjek 1995, 87 142) - normální postup osvojování tení a zvláštnosti u dítte s dyslexií - nkteré používané diagnostické metody a práce s nimi (nap. reverzní test Edfeldové, Gestalt test Benderové, Matjkv test obkreslování, Zkouška tení Matjka a kol., Diagnostika specif.poruch uení J.Nováka ) - metody nápravy (Matjek 1995, 175 206, Pokorná 1997, 211 246) - kazuistiky 4. Dysgrafie - charakteristika poruchy (Matjek 1995, 90 - 92) - diagnostika, ukázky písma - metody nápravy (rozvíjení jemné a hrubé motoriky, držení psacího náiní, uvolovací cviky, prpravné cviky pro písmena) - zásady pro práci s dysgrafikem, pístup rodiny a školy - kazuistiky 5. Dysortografie charakteristika poruchy (Matjek 1995, 87 90) - diagnostika nkteré používané metody a práce s nimi (nap.zkoušky sluchové analýzy a syntézy, sluchové diferenciace, rytmu, diagnostické diktáty, pepisy, rozbor školních a domácích písemných prací) - vzájemný vztah motorické a pravopisné stránky psaní - nápravné metody a jejich použití - kazuistiky 6. Dyskalkulie charakteristika poruchy (Matjek 1995, 93 96, Novák 1997) - vývoj matem. schopností u dtí - diagnostika nkteré používané metody a práce s nimi (nap. Rey Osterriethova figura, íselný trojúhelník, Košova Kalkulie III, Novákv soubor Vyšetení matem.schopností u dtí) - nápravné metody - kazuistiky 7. Práce s dtmi se specifickými poruchami uení na školách, výchovné pístupy, prognóza. 8. Diskuse k problematice. (poznámka: obsáhlejší témata jsou rozdlena do nkolika lekcí)
- Literatura
- BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
- Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,Augusta, Litomyšl 1994
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
- TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
- Tymichová, Hana:Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
- Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
- Informace učitele
- Výuka semináře bude probíhat v dopoledních hodinách dle domluvy s přihlášenými studenty (kterýkoli den kromě středy). Seminář se koná se v prostorách PPP Brno, Zachova 1 - v letním semestru. Vzhledem k charakteru semináře (demonstrace diagnostických a nápravných metod) a k prostorovým možnostem je počet účstníků omezen na 16 osob. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 21.5.2007. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/PSB_82