VH_731 Hudební řeč ve světle teorie chaosu

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Vladimír Tichý, CSc. (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Út 15:00–16:35 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Pokus o řešení některých aktuálních otázek hudební teorie aplikací podnětů teorie chaosu. Teorie chaosu vychází z předpokladu, že pojem chaos představuje nikoli neuspořádanost, nýbrž určitou specifickou formu řádu.
Osnova
  • 1. K aktuálním otázkám hudební teorie 2. Hudební teorie jako disciplina, hledající a formulující zákonitosti hudební řeči a vnitřní organizace hudební struktury 3. Chaos jako zvláštní forma řádu. 4. Vznik, (krátká) historie a dosavadní přínos teorie chaosu 5. Hudba jako nelineární dynamický systém 6. Harmonické pole jako pokus o výklad harmonického myšlení a slyšení 7. Tektonické a harmonické ambivalence 8. Fraktální charakter hudební struktury 9. Procesualita hudby jako fenomén chaotického chování systému 10. Existují „pravidla“ hudební řeči?
Literatura
  • Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.)
  • Gleick, James: Chaos. Vznik nové vědy. Brno 1996
  • Barberas, Renaud: Vnímání. Esej o smyslově vnímatelném. Filosofia, Praha 2002
Metody hodnocení
Bude upřesněno na první přednášce. Výuka se koná jednou za 14 dní.
Informace učitele
Literatura k tématu: Barberas, Renaud: Vnímání. Esej o smyslově vnímatelném. Filosofia, Praha 2002 Gleick, James: Chaos. Vznik nové vědy. Brno 1996 Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.) Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. Supraphon, Praha 1974 Chaos, věda a filosofie. Sborník příspěvků. Filosofia, Praha 1999 Mandelbrot, Benoît: Fraktály. Tvar, náhoda a dimenze. Mladá fronta, Praha 2003 Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969. Schenker, Heinrich: Five Graphic Music Analyses. New York 1969 Schönberg, Arnold: Harmonielehre (1911 I. vydání, 1921 II. vydání, Wien 1956 reedice) Skuherský, František Z.: Nauka o harmonii na vědeckém základě ve formě nejjednodušší se zvláštním zřetelem na mohutný rozvoj harmonie v nejnovější době. Praha 1885 Stravinskij, Igor: Rozhovory s Robertem Craftem. Supraphon, Praha 1967 Tichý, Vladimír: Harmonic Field. In: Musicologica Olomucensia III. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1997 Tichý, Vladimír: Harmonické pole. In: Živá hudba XII. AMU, Praha 2002 Volek, Jaroslav: Tektonické ambivalence v sonátové formě symfonických vět J. Brahmse a A. Dvořáka. In: Volek, Jaroslav: Struktura a osobnosti hudby. Praha 1988 Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich, Wien 1960 Wittgenstein, Ludwig: Filosofická zkoumání. Z německého originálu Philosophische Untersuchungen obsaženého in: L. Wittgenstein, Werkausgabe, Bd. 1, Frankfurt am Main, Suhrkamp 1989, přeložil Jiří Pechar. Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, Praha 1998
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/VH_731