FAV139 Úvod do videoklipu

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Viktor Palák (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 11:40–13:15 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Formát hudebního videoklipu proměnil způsob vnímání hudby i jejích interpretů a stal se původcem reprezentací překračujících hranice pop kultury. Proměnil divácké i posluchačské návyky a sám prochází různými stádii modifikace. V kurzu „Dějiny formátu videoklipu“ půjde o nastínění různých způsobů čtení tohoto formátu (sepjetí s image interpreta, marketingovými strategiemi či autorskou linií) i sumarizaci jeho dějin. Věnovat se budeme fenoménu amatérského videoklipu, ale i významným videoklipovým režisérům, které budeme sledovat jak v linii jejich tvorby, tak kontextu vývoje formátu. Účelem kurzu je představení uceleného obrazu dějin formátu obecně zaštítitelného označením „videoklip“ od jeho raných podob po jeho současné reprezentace šířené výhradně po internetu. Historický výklad bude ilustrován množstvím ukázek. Přednášky budou doplněny povinnou četbou textů z vybraných publikací, mezi jinými AUSTERLITZ, Saul (2006): Money for Nothing: A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. London: Continuum International Publishing Group. HANSON, Matt (2006): Reinventing Music Video: Next-generation directors, their inspiration and work. Mies: RotoVision SA. REISS, Steve & FEINMANN, Neil (2002): Thirty Frames Per Second: The Visionary Art of the Music Videos. New York: HNA.
Osnova
  • Orientační osnova: 1. Rané „videoklipy“ – nové souvislosti, 2. Videoklip po MTV, 3. Videoklip a cenzura, 4. Videoklip jako marketingový nástroj, 5. Dějiny formátu v československém a českém prostředí I – před rokem 1989, 6. Dějiny formátu v československém a českém prostředí II – po roce 1989, 7. Případ metal: videoklip jako metoda konzervace?, 8. Sociologický rozměr formátu: role videoklipu v subkulturách, 9. Autorské osobnosti I. – videoklipoví „klasici“, 10. Autorské osobnosti II. – nová generace, 11. Nejlepší videoklipy: kritéria výběru
Literatura
  • KAPLAN, Ann E. (1987): Rocking around the Clock: Music Television, Postmodernism and Consumer Culture. New York: Methuen Inc..
  • GOODWIN, Andrew (1992): Dancing in the Distraction Factory – Music Television and Popular Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • SZCZEPANIK, Petr. Videoklip - proměna diváka a elektronická tělesnost. Pragmatický obrat v teorii filmu a populární kultury I. Biograph. Magazín pro film a nová média. 1998, č. 5, s. 20-38. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Videoklip - proměna diváka a elektronická tělesnost. Pragmatický obrat v teorii filmu a populární kultury II. Biograph. Magazín pro film a nová média. 1998, č. 6, s. 68-86. info
  • FISKE, John. Understanding popular culture. London: Routledge, 1989, xi, 206. ISBN 0415078768. info
Metody hodnocení
Analýza vybraného videoklipu o rozsahu sedm normostran. Analýza musí prokázat znalost (vybraných) povinných textů.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/FAV139