FF:IM001 Úvod do studia IM I - Informace o předmětu
IM001 Úvod do studia IM I.
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. - Rozvrh
- Út 13:20–14:55 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen orientace v konceptuálním, technickém a kulturním rámci umění nových médií. Zaměříme se především na vymezení pojmů: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií. Zvláštní pozornost je věnována základním pojmům diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury.
- Osnova
- 1.semestr: 1.)
- Co jsou to nová média (nová-média; digitální-média; interaktivní média, hypermedia)
- 2.) Informační společnost
- 3.) Kyberkultura
- 4.) Materiální/hmotná historie kybernetického prostoru
- A) Historie počítače
- B) Historie internetu
- C) Historie virtuální reality
- D) Historie politické ekonomiky
- E) Historie práce
- 5.) Symbolická historie kybernetického prostoru
- 6.) Hlavní myšlenkové proudy 2.poloviny 20.století
- 2.semestr:
- 7.) Kybernetické paradigma
- 8.) Informatícké paradigma
- 9.) Vizuální kultura
- 10.) Definující principy digitálních technologií: číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování.
- 11.) Změny, které s sebou digitální média přináší (pro text, distribuci, subjekt, ekonomiku atd.)
- 12.) Základní charakteristické vlastnosti nových médií (podle Lister a col. s ohledem na další – digitální vs. analogové, interaktivita, hypertextualita, virtualita, disperze)
- 13.) Hypertext vs. narativita
- 14.) Binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj.
- 15.) Imerze a zkušenost bytí v prostoru - technologie umělé nebo rozšířené reality
- Literatura
- LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404. ISBN 9780415431613. info
- LÉVY, Pierre P. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". Translated by Martin Kašpar - Anna Pravdová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 2000, 229 s. ISBN 8024601095. info
- TOFFLER, Alvin a Heidi TOFFLER. Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky. Translated by Bohuslav Blažek. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2001, 125 s. ISBN 8086569004. info
- BELL, David. An introduction to cybercultures. 1st publ. London: Routledge, 2001, viii, 246. ISBN 0415246598. info
- Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000
- FLUSSER, Vilém. Komunikológia. Bratislava: Mediálný inštitut, 2002, 253 s. ISBN 80-968770-0-3. info
- GRENZ, Stanley J. Úvod do postmodernismu. Translated by Alena Koželuhová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1997, 199 s. ISBN 80-85495-74-0. info
- MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0262133741. info
- Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
- McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
- Lunenfeld, P. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. The MIT Press, 2001.
- Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR, 1993.
- Ed.Featherstone, M.; Burrows, R.: Cyebrspace, Cyberbodies, Cyberpunk, Londýn 1995.
- Welsch, W. Postmoderna – pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993.
- Další literatura bude upřesněna v průběhu kurzu.
- Metody hodnocení
- Přednáška. Ukončení předmětu formou znalostního testu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/IM001