IM062 Základy hudební kompozice I. A

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1. Přednáška a individuální výuka. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Út 11:40–13:15 JAMU
Předpoklady
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti akustické komponované hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/3
Jiné omezení: Zájemci budou muset absolvovat vstupní pohovor v září. Na základě jeho výsledků budou studenti do tohoto předmětu přijati
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je vstup do hudební kompozice. Předmět má dvě roviny – teoretickou a praktickou. V teoretické části budou představeny možné přístupy k soudobé kompozici i některé kompoziční metody. Doporučuje se kombinovat tento předmět s předměty Základy teorie kompozice I. a II., které studentovi poskytnou teoretické zázemí a rozhled.
Tvorba autonomních skladeb pro akustické nástroje v souladu s kapitolami teoretických předmětů. Akustické sólové skladbičky. Základy praktické kompozice pro akustické nástroje.
Předmět je rozdělen do dvou částí – část přednášková je určena těm, kteří neovládají základy hudební teorie. Cílem v zimním semestru je dosáhnout znalosti not, intervalů, stupnic, akordů, a to jak teoreticky, tak i prakticky (sluchová analýza) včetně základů instrumentace pro sólové nástroje. Přednášky nejsou povinné pro studenty, kteří již tyto znalosti mají a úspěšně vypracují vstupní test. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je v individuálních hodinách kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 kompozic pro sólový hlas (melodické nástroje, bicí, klavír, zpěv).
Cílem přednáškové části v letním semestru jsou základy instrumentace pro komorní obsazení a pokračování ve výuce hudební teorie z předchozího semestru. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 – 3 jednoduchých komorních kompozic.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • Vhled do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti.
  • Osnova přednášek:
  • Zimní semestr (ZS): 1. – 3. Hudební nápad a jeho podoba – motiv, téma, struktura. Notový záznam. Tóny a vztahy mezi nimi.
  • 4. – 6. Práce s hudebním nápadem – variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.
  • 7. – 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje – základní poznatky.
  • 10. – 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje – základní poznatky.
  • 13. Zápočet.
  • Letní semestr (LS):
  • 1. – 3. Tektonika díla. Vstup do harmonie I. Vybrané bicí nástroje I. – základní poznatky.
  • 4. – 7. Vstup do kontrapunktu. Kontrapunktické formy. Vstup do harmonie II. Vybrané bicí nástroje II.
  • 8. – 10. Současný pohled na formu. Nástroje klávesové.
  • 11. – 12. Aplikace některých kompozičních metod 2. pol. 20. stol.
  • 13. Zápočet.
  • Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.
Literatura
  • JANEČEK, K.: Základy moderní harmonie, NČAV, Praha 1965
  • KOFROŇ, J.: Učebnice harmonie, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1978
  • VAČKÁŘ, V.: Instrumentace, SNKLHU, Praha 1954
  • KAPR, J: Konstanty. Nástin metody osobního výběru zvláštních znaků skladby. Panton, Praha 1967
  • KOHOUTEK, C.: Novodobé skladebné směry v~hudbě, SHV, Praha 1965
  • PÍCHA, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964
  • EMMERT, F.: Poznámky k~instrumentaci I a II, JAMU, Brno 2001
  • IŠTVAN, M.:. Jednohlas v~soudobé hudbě. JAMU, Brno 1989
  • KOFROŇ, J: Učebnice intonace a rytmu, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1967
  • KOUBA, J.: ABC hudebních slohů, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1988
  • ZENKL, L.: ABC hudebních forem. Supraphon, Praha 1984
  • RYCHLÍK, J. a kol.: Moderní instrumentace, PANTON, 1968
  • NAVRÁTIL, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Montanex, Ostrava 1993
  • POŠ, V.: Nauka o~hudebních formách. Státní hudební vydavatelství, Praha 1961
  • IŠTVAN, M.: Metoda montáže a koláže izolovaných prvků v~hudbě, PANTON, Praha 1973
  • MODR, A.: Hudební nástroje, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1982
Metody hodnocení
Vyučovací metody: Přednáška je hromadná, cvičení formou individuální výuky. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita:12 studentů
Navazující předměty
Informace učitele
Název předmětu: Základy hudební kompozice I. Typ předmětu: přednáška 1 hod. + cvičení 1 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: prof. MgA. Ivo Medek, Ph.D., MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D., MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.