IM062 Základy hudební kompozice I A

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1. Přednáška a individuální výuka. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Michal Indrák (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 18:20–19:55 JAMU
Předpoklady
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti akustické komponované hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 3 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/3, pouze zareg.: 0/3, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/3
Jiné omezení: Zájemci budou muset absolvovat vstupní pohovor v září. Na základě jeho výsledků budou studenti do tohoto předmětu přijati
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je vstup do hudební kompozice. Předmět má dvě roviny – teoretickou a praktickou. V teoretické části budou představeny možné přístupy k soudobé kompozici i některé kompoziční metody. Doporučuje se kombinovat tento předmět s předměty Základy teorie kompozice I. a II., které studentovi poskytnou teoretické zázemí a rozhled.
Tvorba autonomních skladeb pro akustické nástroje v souladu s kapitolami teoretických předmětů. Akustické sólové skladbičky. Základy praktické kompozice pro akustické nástroje.
Předmět je rozdělen do dvou částí – část přednášková je určena těm, kteří neovládají základy hudební teorie. Cílem v zimním semestru je dosáhnout znalosti not, intervalů, stupnic, akordů, a to jak teoreticky, tak i prakticky (sluchová analýza) včetně základů instrumentace pro sólové nástroje. Přednášky nejsou povinné pro studenty, kteří již tyto znalosti mají a úspěšně vypracují vstupní test. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je v individuálních hodinách kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 kompozic pro sólový hlas (melodické nástroje, bicí, klavír, zpěv).
Cílem přednáškové části v letním semestru jsou základy instrumentace pro komorní obsazení a pokračování ve výuce hudební teorie z předchozího semestru. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 – 3 jednoduchých komorních kompozic.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • Vhled do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti.
  • Osnova přednášek:
  • Zimní semestr (ZS): 1. – 3. Hudební nápad a jeho podoba – motiv, téma, struktura. Notový záznam. Tóny a vztahy mezi nimi.
  • 4. – 6. Práce s hudebním nápadem – variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.
  • 7. – 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje – základní poznatky.
  • 10. – 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje – základní poznatky.
  • 13. Zápočet.
  • Letní semestr (LS):
  • 1. – 3. Tektonika díla. Vstup do harmonie I. Vybrané bicí nástroje I. – základní poznatky.
  • 4. – 7. Vstup do kontrapunktu. Kontrapunktické formy. Vstup do harmonie II. Vybrané bicí nástroje II.
  • 8. – 10. Současný pohled na formu. Nástroje klávesové.
  • 11. – 12. Aplikace některých kompozičních metod 2. pol. 20. stol.
  • 13. Zápočet.
  • Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.
Literatura
  • JANEČEK, K.: Základy moderní harmonie, NČAV, Praha 1965
  • KOFROŇ, J.: Učebnice harmonie, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1978
  • VAČKÁŘ, V.: Instrumentace, SNKLHU, Praha 1954
  • KAPR, J: Konstanty. Nástin metody osobního výběru zvláštních znaků skladby. Panton, Praha 1967
  • ZENKL, L.: ABC hudebních forem. Supraphon, Praha 1984
  • RYCHLÍK, J. a kol.: Moderní instrumentace, PANTON, 1968
  • NAVRÁTIL, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Montanex, Ostrava 1993
  • KOHOUTEK, C.: Novodobé skladebné směry v~hudbě, SHV, Praha 1965
  • PÍCHA, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964
  • EMMERT, F.: Poznámky k~instrumentaci I a II, JAMU, Brno 2001
  • IŠTVAN, M.:. Jednohlas v~soudobé hudbě. JAMU, Brno 1989
  • KOFROŇ, J: Učebnice intonace a rytmu, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1967
  • KOUBA, J.: ABC hudebních slohů, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1988
  • POŠ, V.: Nauka o~hudebních formách. Státní hudební vydavatelství, Praha 1961
  • IŠTVAN, M.: Metoda montáže a koláže izolovaných prvků v~hudbě, PANTON, Praha 1973
  • MODR, A.: Hudební nástroje, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1982
Metody hodnocení
Vyučovací metody: Přednáška je hromadná, cvičení formou individuální výuky. Metody hodnocení: V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita:12 studentů
Navazující předměty
Informace učitele
Název předmětu: Základy hudební kompozice I. Typ předmětu: přednáška 1 hod. + cvičení 1 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: prof. MgA. Ivo Medek, Ph.D., MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D., MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015.