OJ542 Srovnávací četba Exodu

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jiří Farský (přednášející), doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Bc. Ondřej Šefčík, Ph.D.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Út 18:20–19:55 A11 stara
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/45
Cíle předmětu
1. Četba hebrejského textu Exodu, 2. komparace s textem Septuaginty, 3. doplnění překladu o text Vulgáty a pokus vysvětlit za konzultace poznámek 4. pokus o exegetický překlad za konzultace poznámek.
Osnova
  • Postup: 1. Četba dělivými akcenty významově uzavřeného celku hebrejského textu /1/ a a pokus o exegetický (výkladový) překlad za konzultace poznámkového aparátu. 2. Vyhledání a četba odpovídajících částí řeckého textu Septuaginty /2/ a a pokus exegetický (výkladový) překlad za konzultace poznámek k tomuto vydání. 3. Srovnáním obou variant překladu s latinskými textem a jeho poznámkami /3/ doplnění překladu a pokus vysvětlit různé varianty překladu zvoleného hebrejského textu.
Literatura
  • Biblia hebraica Stuttgartensia, Deutsche Bibelgeselschaft Stuttgart, Vierte verbesserte Auflage 1990
  • Septuaginta, Id est Vetus Testamentum graece iuxta LXX interpretes, edidit Alfred Rahlfs,Vol.1, Editio Nona, Württembergische Bibelanstalt Stuttgart 1935
  • Biblia sacra iuxta vulgatam versionem, editio tertia emendata, Deutsche Bibelgeselschaft Stuttgart 1983
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Práce z dalšími texty bude záležet na dohodě s účastníky, dle jejich studijního změření a studijního jazyka, před zahájením srovnávací četby. Předmětem srovnávání může být: - shoda mezi syntaxí a užitím systému hebrejských akcentů hebrejského textu, - způsob transkripce a transliterace hebrejských jmen, - shoda dokonavosti a iterativnosti sloves, - zachování transitivních a intransitivních významů sloves, - sledovaní rodu podstatných jmen
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013.