PB32PB54 Sociální a pedagogická komunikace

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
St 13:20–14:55 B32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky mezilidské komunikace, především z hlediska systémového pojetí. Studenti se seznámí se základními koncepty komunikační teorie a s teorií a empirickými nálezy vztahujícími se k pedagogické komunikaci ve školní třídě. Podstatnou část výuky tvoří práce s reálnými záznamy pedagogické komunikace. Na konci kurzu jsou studenti s to rozpoznat v těchto záznamech důležité komunikační jevy a vysvětlit jejich povahu.
Osnova
  • 1. Sociální komunikace: základní pojmy. 2. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. 3. Neverbální komunikace. 4. Vývoj dětské řeči. Myšlení a řeč. 5. Vnitřní komunikační kontext. 6. Komunikace jako proces. 7. Komunikační situace ve třídě. 8. Výukový dialog. 9. Moc ve třídě. 10. Skupinová dynamika ve třídě a práce s ní. 11. Efektivní pedagogická komunikace.
Literatura
  • ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 80-7178-832-5. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SALZMANN, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Translated by Zdeněk Hlavsa - Jaroslava Hlavsová - Vladimíra Šatavová. 1. vyd. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997, 211 s. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako přednáška kombinovaná se seminářem. Výstupem je písemný test.
Informace učitele
Sociální a pedagogická komunikace podzim 2008 Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. 24.9. Uvedení do kurzu. Základní terminologie. 1.10. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. Sémiotika. 8.10. Neverbální komunikace. 15.10. Intrapersonální komunikace. Myšlení a řeč. Vývoj dětské řeči. Řečová výchova. 22.10. Vnitřní komunikační kontext. Učitelské stereotypy, labeling. Interakční styl učitele. 29.10. Komunikace jako proces. Cirkularita a fázování, obsahová a vztahová rovina, zpětná vazba, symetrie a komplementarita. 5.11. Komunikační situace ve třídě: základní charakteristika. Typy komunikačních výměn, komunikační vzorce, šum v komunikaci. 12.11. Výukový dialog. Intencionální a iluzivní dialog. Otázka jako základní stavební kámen dialogu. 19.11. Diskuse jako výuková metoda. Aktivizace a motivace ke komunikaci. 26.11. Vztahová rovina ve výukové komunikaci. Moc ve třídě. 3.12. Skupinová dynamika ve třídě a práce s ní. 10.12. Efektivní komunikace. Naslouchání. Asertivita v práci učitele. 17.12. Zápočtový test. Ukončení kurzu: Kurz je ukončen písemkou zahrnující znalosti z přednášek i předepsané četby. Literatura: Berne, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970. Čechová, M. Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci. Pedagogika 1/1995. s. 38 – 42. Černý, J., Holeš, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. DeVito, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Filagová, M. materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika 3/2005. s. 248 – 263. Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. Gavora, P. Malí medzi veľkými: žiaci hovoriaci dialektom. In: Transmise kultury a škola. Praha: CEFRES, 1998. Gavora, P. Učiteľove viacnásobné otázky. Pedagogika 1994/2. s. 113 – 118. Harris, A.T. Já jsem O.K., ty jsi O.K. Praha: Pragma, 1997. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci zdvořilí? Český jazyk a literatura 9-10/1994-95. s. 202 – 209. Hohlerová, E. K možnostem analýzy školského dialogu. Pedagogika 4/1996. s. 354 – 364. Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1968. Janoušek J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. Kolář, Z. Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Grada, 2007. Kraus, J. Školská komunikace očima sociálních psychologů. Naše řeč 1/1997. s. 43 – 45. Lašek, J. Komunikační klima ve středoškolské třídě. Pedagogika 2/1994. s. 155 – 162. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Palenčárová, J., Šebesta, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2004. Pedagogická interakce a komunikace: 2. celostátní seminář. Hradec Králové: PdF, 1988. Pedagogická interakce a komunikace: 3. celostátní seminář. Hradec Králové:Gaudeamus, 1993. Salzmann, Z. Jazyk, kultura a společnost. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997. Schulz von Thun, F. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada, 2005. Svatoš, T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. Svatoš, T. Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/1995. s. 64 – 70. Šeďová, K., Čiháček, V. Komunikace: základ vztahů rodiny a školy. In: Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004. Šeďová, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika 4/2005. s. 368 – 381. Šeďová, K., Zounek, J. ICT a moc před tabulí. In: Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. Valenta, J. Učíme se komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. Vybíral, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003. Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. Vyskočilová, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991. Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. Znalost tučně uvedených titulů bude součástí závěrečného testu!
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.