PGK31B90 Osobnostně sociální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
Obecná ochota účastnit se aktivně her a dalších aktivit v zájmu prožitku a následné reflexe. Dále je nezbytně nutné dostavit se na první hodinu a být zde připraven hovořit o svých očekáváních od tohoto kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 4 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/4, pouze zareg.: 0/4
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oborů Sociální pedagogiky a poradenství nebo Pedagogiky. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v pedagogické praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
Osnova
  • Akademický rámec:
  • Východiska osobnostně sociální výchovy. Konstruktivistické a humanistické teorie jako konceptuální rámec OSV.
  • Cíle a metody OSV, hra jako klíčová metoda. Rozvoj klíčových kompetencí v OSV. Reflexe jako nástroj OSV. Struktura lekce OSV.
  • Témata OSV. Sebepoznání, komunikace, kooperace a další témata OSV.
  • OSV jako průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu.
  • Osobnost, vztahy a skupina v OSV.
  • Učitel v roli lektora OSV, úloha lektora, zásady práce lektora.
  • Posuzování míry rizikovosti aktivit a vhodnosti aktivit pro rozmanitá výchovná prostředí.
  • Dovednostní část:
  • Skupinová práce na přípravě a realizaci lekcí OSV.
  • Reflexe průběhu lekce podle cílů lekce.
  • Reflexe role lektora.
Literatura
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
  • CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
  • JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
  • BAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 152 s. ISBN 8024790688. info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • Připravit, pozor, učíme se! :jak vzbudit zájem žáků o učení. Edited by Kathy Patersonová, Translated by Jiří Foltýn. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 103 s. ISBN 80-7178-102-9. info
  • SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 146 s. ISBN 80-85282-80-1. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 160 s. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
Metody hodnocení
1 hodina přednáška + 1 seminář. Předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=696
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.