PSB_10 Prezentační dovednosti

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Po 11:40–13:15 C31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: limit 10 studentů platí pro prezenční studium, studenti kombinovaného studia se mohou nahlásit všichni
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako rozvojový program zaměřený na zdokonalení prezentačních dovedností studentů.
Cíle předmětu jsou následující:
1. poskytnout studentům teoretické informace o zásadách efektivní prezentace vědeckých poznatků
2. kombinací přednášek a nácviku praktických dovedností je připravit na situaci veřejného předkládání výsledků vlastní vědecké činnosti při příležitosti prezentace závěrů ročníkové práce, obhajoby diplomové práce, prezentaci příspěvků na konferencích a odborných seminářích, apod.
Osnova
  • 1. Teoretický úvod - metodika prezentace výsledků vědecké činnosti, stanovení cíle prezentace
  • 2. Plánování a navrhování způsobu prezentace, zaměření na cílovou skupinu, analýza potřeb posluchačů
  • 3. Příprava prezentace, zhodnocení podmínek, v nichž bude probíhat
  • 4. Volba cíle a tvorba obsahu prezentace (typy a zdroje informací), struktura prezentace, plánování posloupnosti prezentovaných informací
  • 5. Zásady verbálního a neverbálního projevu při prezentaci
  • 6. Argumentace a zvládání námitek
  • 7. Volba a způsob využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek
  • 8. Problémy, s nimiž se lze v průběhu prezentace setkat, a způsoby jejich konstruktivního řešení
  • 9. Komplexní využití získaných poznatků v praxi
Literatura
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Přesvědčivá prezentace : špičkové rady, tipy a příklady. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 136 s. ISBN 9788024722788. info
  • HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Iva Michňová. 7., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008, 380 s. ISBN 9788024724232. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
  • WIEKE, Thomas. Prezentace : jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 112 s. ISBN 8024716828. info
  • MAGERA, Ivo. Prezentace v programu PowerPoint. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2005, 88 s. ISBN 8025107469. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
  • NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2003, 111 s. ISBN 8024790572. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou skupinových prací a diskusí. Hlavními výukovými metodami jsou praktický trénink a zpětná vazba.
Požadavkem pro ukočení předmětu je aktivní účast na hodinách a předvedení dvou vlastních prezentací.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne 8.4.2009. PhDr. Z. Slováčková, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, jaro 2002, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017.