PSB_510 Trénink asertivního jednání

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSB_510/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSB_510/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: limit 15 studentů platí pro prezenční studium, studenti kombinovaného studia se mohou nahlásit všichni
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle tohoto předmětu jsou:

pochopení hlavních zásad a technik asertivity;
uvědomění si rozdílu mezi asertivitou a manipulací;
rozlišení základních typů sociálního jednání a nalezení vhodných reakcí na jejich projevy;
Nedílnou součástí výuky je kromě teoretických vstupů také aktivní trénink.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu, historie a současnost asertivity
  • 2. Základní principy asertivního jednání
  • 3. Asertivita jako životní postoj a typy sociálního jednání
  • 4. Sebereflexe a sebepoznání - základní předpoklad asertivity
  • 5. Rozdíl mezi asertivitou a manipulací
  • 6. Listina asertivních práv
  • 7. Typy manipulace v mezilidkých vztazích
  • 8. Asertivní komunikace
  • 9. Základní asertivní reakce - zpětná vazba
  • 10. Asertivní techniky
  • 11. Možnosti a omezení aplikace asertivity v praxi
  • 12. Trénink asertivního jednání
Literatura
  • PRAŠKO, Ján. Asertivita v partnerství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 235 s. ISBN 8024712466. info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 181 s. ISBN 8071693340. info
  • NOVÁK, Tomáš a Alžběta POKORNÁ. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2003, ix, 118. ISBN 807179354X. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Asertivita v prostředí rodiny a školy : pedagogické a psychologické problémy v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 326 s. ISBN 8086642038. info
Metody hodnocení
Výuka bude probíhat blokově, formou interaktivních celodenních tréninků s využitím kamery. Celkový rozsah předmětu je 24 vyučovacích hodin, což odpovídá 3 celodenním blokům. Vzhledem k charakteru předmětu je pro jeho absolvování povinná 100% účast.
Informace učitele
Před vlastním zápisem prosím zvažte své časové možnosti, ochotu nechat se před svými kolegy natáčet na kameru, následně videozáznam společně analyzovat, přemýšlet o něm a hlavně o sobě a také na sobě pracovat. Pokud se do toho rozhodnete jít, budu se těšit na viděnou :o) Poslední úprava dne 29.12.2008. PhDr. Z. Slováčková, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, podzim 2009, jaro 2012, podzim 2013, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019.