US_84 Žena pohledem fin de siecle
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- Út 16:40–18:15 J21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je analýza umělecké tvorby hudební, výtvarné a literární období fin de siècle, v němž se odráží zobrazení ženy. Student dík jednotlivým sondám získává schopnost samostatné analýzy jím vybraných děl a konstatovat v nich probraná hlediska: vztah ženy a vizuality, žena jako výtvor mužských projekcí, polarita femme fragile a fatale a jednotlivé charakterstiky, žena a umělecké obory, s nimiž je spojována...
- Osnova
- „Musíte si především uvědomiti, že nesnáším pohledu na ženu neupravenou, neučesanou, v zanedbaném úboru. Dále: cením si nade vše samotu, musím ji míti jako tvůrčí umělec. Proto musela by má žena svoliti, abych bydlel vzdálen od ní, na příklad ona v první, já v šesté místnosti se zvláštním vchodem. Musela by souhlasiti, aby se u mne objevovala jen v určitou dobu, vždy vkusně oděna a krásná. Konečně, nesměla by mi vyložiti ve zlé a viděti v tom nějaké odvrácení, neb ochlazení a ponížení, neměl-li bych někdy chuti se s ní setkati. Zkrátka, musela by míti vlastnosti, kterých postrádá i nejlepší a oběti nejschopnější žena…,“ odvětil prý Gustav Mahler českému hudebnímu skladateli Josefu Foersterovi, který pobízel svého přítele ke sňatku. Popsal tak idealizovaný obraz ženy fin de siecle a pár konkrétních vlastností, které byly ženám přisuzovány alespoň v uměleckých dílech – žena nemá vydávati hluk, dokonce i v opeře oněmí (Rusalka), nemá mít paměť, charakter, aby vyhovovala mužským představám. Proto bývá často i beze jména. Dodáním jména tehdejší muž posvěcuje svůj umělecký výtvor, který má fungovat vůči jeho potřebám. Jaká žena být měla a neměla, budeme sledovat na příkladech z tvorby hudební, literární i výtvarné.
- Literatura
- Thomalla, Ariane. Die femme fragile.
- Kalnická, Zdena. Obrazy ženy a vody.
- Zweig, Stefan: Svět včerejška
- Vojvodík, Josef. Imagines corporis. tělo v české moderně a avantgardě
- Eisner, Pavel. Milenky
- Pachmanová, Martina. Neznámé území českého moderního umění:pod lupou genderu
- Metody hodnocení
- vypracování eseje o rozsahu 5 stran
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/US_84