UZPG51B82 Inovace v české škole

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 10:00–11:35 A33 stara
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V kurzu jsou diskutovány inovativní proudy v českém školství po roce 1989 v kontextu vývoje právního, politického a společenského rámce změn. Jsou diskutovány rozmanité koncepce rozvoje českého školství i činnost neziskových organizací a aktivity na úrovni jednotlivých škol. Zvláštní pozornost je věnována procesům změny na úrovni práce školy a učitele. Prezentována je teorie změny a inovací. Studenti jsou po absolvování kurzu schopni: porozumět a vysvětlit postatu inovativních procesů ve školství a vzdělávání; interpretovat úspěšné a neúspěšné inovativní a reformní pokusy; navrhovat intervence do školské a vzdělávací reality podporující zavádění a šíření inovací.
Osnova
  • Inovace a inovační procesy a jejich podstata.
  • Inovace ve vzdělávání a reforma školské soustavy po r. 1989. Společenský kontext reformy.
  • Inovace a rozvoj a kvalita školy. Koncepty "school improvement", "school development" a "učící se škola". Klíčové oblasti chodu školy a změna a inovace v nich.
  • Inovace v práci učitele. Osobnostní, pedagogicko-metodická a kulturní rovina inovace.
  • Podpora inovační procesů.
  • Inovativní hnutí a působení neziskového sektoru v oblasti vzdělávání.
Literatura
  • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
  • časopisy Učitelské listy, Moderní vyučování
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
  • KREJČOVÁ, Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999, 88 s. ISBN 8021103124. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • RÝDL, Karel. Sebehodnocení školy :jak hodnotit kvalitu školy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1998, 71 s. ISBN 80-86106-04-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole :projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1996, 79 s. ISBN 80-901662-8-8. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Angažované učení. Praha: Tomáš Houška, 1992, 95 s. ISBN 80-900704-8-5. info
Metody hodnocení
Přednášky, prezentace individuálního projektu.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009.