FF:AJ19024 Rozvoj překladatelských kompet - Informace o předmětu
AJ19024 Rozvoj překladatelských kompetencí
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Lucie Šnytová (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek - Rozvrh
- St 11:40–13:15 G32
- Předpoklady
- AJ09999 Postupová zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course is predominantly practical: it is designed to help students speed up the process of developing translation skills through focus on reflective practice in translation. It will involve a series of translation-related and translation activities, but not necessarily always translation as such as experienced in the Introduction to Translation course. Attention will be on the translation process rather than product. Texts will be taken from the non-literary, but non-specialized-language domain. The theoretical basis of the course will be current research in the process of acquisition of professional translation skills.
- Osnova
- (1) The concept of ‘skills’ in translation: what are they?
- (2) Introductory translation – assessment and self-assessment; understanding the text – translation-oriented activity.
- (3) Summary-writing as a form of translation; paraphrase in translation.
- (4) Literal vs. free translation: students’ inclinations; What do the concepts actually refer to?
- (5) The process of translation: use of resources, the time factor; experiment.
- (6) Long-term acquisition of translation expertise; feedback to the experiment from Week 5.
- (7) The process of translation and translation versions (pre-translation stage and post-editing); translation-oriented activity.
- (8) Discourse and emotions; cultural translation; translation exercise.
- (9) Psychological factors in translation; translation pace – experiment.
- (10) Skopos theory in practice, practice-oriented activity.
- (11) Skopos theory in practice – continued; feedback to the practice-oriented activity.
- (12) Individual exercises aimed at developing particular translation skills – depending on the achieved level.
- (13) The translator and the editor; editorial adjustments to the text; practice-oriented activity.
- Literatura
- BAKER, Mona. In other words : a coursebook on translation. New York: Routledge, 1992, x, 304. ISBN 0415030862. info
- ROBINSON, Douglas. Becoming a translator : an accelerated course. London: Routledge, 1997, xi, 330. ISBN 0415148618. info
- KUFNEROVÁ, Zlata. Překládání a čeština. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1994, 260 s. ISBN 8085787148. info
- Výukové metody
- Weekly 1 1/2 hour seminar
- Metody hodnocení
- Compulsory seminars. Students are expected to participate in class discussions. Regular preparation for classes is essential; submissions will be required. The completion of the course will involve a final translation in which students will demonstrate the acquired skills.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2196
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/AJ19024