AREAn01 Areál a filologická studia

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Vladimír Franta, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Rozvrh
Út 10:00–11:35 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Metodologickým východiskem předmětu, jehož smyslem je seznámit posluchače se zásadami areálového přístupu k filologii, je projekt integrované žánrové typologie, brněnské pojetí literární komparatistiky a genologie a ovšem areálové koncepce, které počínají nikoli americkými areálovými studiemi, ale zcela autochtonně Josefem Dobrovským a slavistickou školou 18. a 19. století. Zdaleka však nejde pouze o obohacení filologické výuky z hlediska informací a kontextové šíře: jde o důležitý metodologický posun, který bychom mohli charakterizovat jako zpevnění filologického jádra a posílení okolní plazmy příbuzných a blízkých vědních oborů: tedy na jedné straně překonání imanentní uzavřenosti filologie, na druhé straně postupné spojení lingvistiky a literární vědy jako již rozpojených součástí původní filologické jednoty. Původní oborová synkretičnost vycházela z menší specializace jednotlivých oborů: proto také vznikaly monografie z dějin jazyka a literatury a vše se v nich chápalo jako celek: jazyk je materiálem literatury a literatura je realizační plochou jazyka, jenž se manifestuje v textech a mluvních projevech. K tomu se postupně dodávala časová (historická, diachronní) a funkčně synchronní dimenze. Oproti původnímu pojetí se začala vytrácet prostorová filologie, která je nejvíce spjata se zónami a areály, a tedy s tím, co se v těchto prostorách děje a co je nutné znát a pochopit. Je to prostor přírodní, ale také společenský a politický: na hraně přírodně sociálního se pohybuje sexuální život a svět obou pohlaví, stejně jako rodina. K filologii se tu přirozeně připojují sociologie, politologie, filozofie, psychologie, gender studies aj. Současně je zřejmé, že jazyk a texty nevystihují areál zcela, ale také – z druhé strany – že areál z valné části promlouvá jazykem a jeho produkty. Na konci kurzu by měl mít student představu o obsahu areálových studií a o brněnské škole filologicko-areálových studií.
Osnova
  • 1) Metodologické východisko
  • 2) Literární komparatistika, genologie a integrovaná žánrová typologie
  • 3) Různé koncepce areálových studií včera a dnes
  • 4) Filologie – areál- sociální vědy
  • 5) Jazyk a jeho textové produkty jako jádro filologicko-areálových studií
  • 6) Brněnské škola filologicko-areálových studií
  • 7) Perspektivy
Literatura
  • Litteraria Humanitas XI, Crossroads of Cultures: Central Europe, Kreuzwege der Kulturen: Mitteleuropa, Křižovatky kultury: Střední Evropa, Perekrestki kul‘tury: Srednjaja Jevropa. Brno 2002, editor Ivo Pospíšil)
  • Pospíšil, I.: Slavistika jako české rodinné stříbro. Praha 2004.
  • Litteraria Humanitas XIII. Austrian, Czech and Slovak Slavonic Studies in Their Central European Context. Editors: Ivo Pospíšil, Michael Moser, Stefan M. Newerkla. Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Brno 2005.
  • Novodobé koncepce slavistiky a rus(k)ologie z Krakova a problém typologie textů. Slavica Litteraria, X 8, 2005, s. 131-134.
  • POSPÍŠIL, Ivo. Střední Evropa a Slované : (problémy a osobnosti). 1. vyd. Brno: Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2006, 246 s. ISBN 8021041749. info
  • Trinásť rokov po. Edited by Ivo Pospíšil - Miloš Zelenka - Anna Zelenková. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Ústav slavistiky Filozofické fakulty, 2006, 377 s. ISBN 8021041803. info
  • Aktuální slovakistika : brněnské texty k slovakistice VII. Edited by Anna Zelenková - Ivo Pospíšil - Miloš Zelenka. 1. vyd. Brno: Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2004, 214 s. ISBN 8021035927. info
  • Aktuální slovakistika : brněnské texty k slovakistice VII. Edited by Anna Zelenková - Ivo Pospíšil - Miloš Zelenka. 1. vyd. Brno: Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2004, 214 s. ISBN 8021035927. info
  • Česko-slovenské vztahy v slovanských a středoevropských souvislostech : (meziliterárnost a areál). Edited by Ivo Pospíšil - Miloš Zelenka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 212 s. ISBN 8021031115. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Slavistika na křižovatce. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 400 s. Edice plusy. ISBN 80-86735-01-X. info
  • Areál - sociální vědy - filologie. Edited by Ivo Pospíšil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 94 s. ISBN 8021028351. info
  • Literatury v kontaktech : (jazyk - literatura - kultura) : brněnské česko-slovenské texty k slovakistice. Edited by Miloš Zelenka - Ivo Pospíšil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 128 s. ISBN 8021028416. info
  • Literatury v kontaktech : (jazyk - literatura - kultura) : brněnské česko-slovenské texty k slovakistice. Edited by Miloš Zelenka - Ivo Pospíšil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 128 s. ISBN 8021028416. info
  • Česko-slovenská vzájemnost a nevzájemnost. Edited by Miloš Zelenka - Ivo Pospíšil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 148 s. ISBN 8021023309. info
  • POSPÍŠIL, Ivo a Jiří GAZDA. Integrovaná žánrová typologie : (komparativní genologie) : projekt, metodologie, terminologie, struktura oboru, studie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 182 s. ISBN 8021021926. info
  • Slovakistika v české slavistice. Edited by Miloš Zelenka - Ivo Pospíšil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 120 s. ISBN 8021020598. info
  • Brněnská slovakistika a česko-slovenské vztahy. Edited by Ivo Pospíšil. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 159 s. ISBN 8021017422. info
Výukové metody
Student je veden k dialogu a je podporován v samostatné i společné aktivitě. Může se realizovat cestou referátů, diskuzí. Vlastní kreativita by zde měla být užitečná pro pevnější ukotvení vlastních názorů. Je činěn akcent na vypracování zpětné vazby ovlivňující strukturu výukového sylabu.
Metody hodnocení
Zkouška je pojata na bázi dokonalého zvládnutí předběžně deklarovaného sylabu. Jde o jeho praktickou aplikaci, která je ve finále hodnocena. Zvláště se hodnotí styl studentovy přípravy a práce. Sylaby jsou průběžně konzultovány jak v hodinách, tak v konzultační době.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.