FF:CJA003 Úvod do stsl. a slav. I - Informace o předmětu
CJA003 Úvod do staroslověnštiny a slavistiky pro bohemisty I
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ilona Janyšková, CSc. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJA003/A: Út 8:20–9:55 B11, I. Janyšková
CJA003/B: Út 10:00–11:35 B11, I. Janyšková
CJA003/C: Po 10:00–11:35 B31, P. Kosek
CJA003/D: St 11:40–13:15 B11, P. Kosek - Předpoklady
- Doporučuje se souběžná přednáška CJBB121 Úvod do slavistiky I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměřuje na výklad o praslovanštině jako společném východisku slovanských jazyků a elementárně posluchače seznamuje s vývojovými tendencemi v jednotlivých slovanských jazycích. Důraz je přitom kladen na vývoj praslovanského hláskosloví a tvarosloví, vznik a vývoj písma u Slovanů. Na konci předmětu bude student schopen rekonstruovat praslovanskou podobu slov, z praslovanského rekonstruovaného tvaru určit podobu slova v jednotlivých slovanských jazycích, skloňovat staroslověnská substantiva, číst staroslověnské cyrilské texty, provádět jejich elementární filologickou interpretaci a transliteraci.
- Osnova
- 1.Dějiny a současný stav slavistiky. Klasifikace slovanských jazyků. 2.Historické souvislosti vzniku prvního slovanského jazyka a jeho písemných soustav; transliterace cyrilských textů. 3.Divergentní a konvergentní jazykový vývoj, historicko-srovnávací metoda. 4.Nostratická hypotéza, indoevropské období, desintegrace indoevropských jazyků. 5.Protobaltské období (balto-slovanské jazykové společenství?), praslovanština. 6.Základní slabičné a hláskové zákony praslovanštiny. 7.Tendence ke stoupavé sonoritě slabiky. 8.Tendence k harmonizaci artikulace v rámci slabiky. 9.Prozodické prostředky praslovanštiny. Defonologizace kvantity. 10.Nářeční štěpení praslovanštiny. 11.Fonologický systém staroslověnštiny. 12.Změny, po jejichž provedení se krystalizují slovanské jazyky (kontrakce, zánik a vokalizace jerů, denazalizace). 13.Slovanské mluvnické kategorie. Skloňování praslovanských substantiv.
- Literatura
- VEČERKA, Radoslav. Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Olomouc; Praha: Univerzita Palackého; Euroslavica, 2006, 273 s. Univerzita Palackého Olomouc. ISBN 80-244-0889-9. info
- Pallasová, Eva. Texty ke studiu jazyka staroslověnského. 1. vyd. Brno : Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2004.
- VEČERKA, Radoslav. Staroslověnské texty. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996, 195 s. ISBN 80-210-0818-0. info
- VEČERKA, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny [Večerka, 2002]. 5. nezměn. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 112 s. ISBN 80-201-2961-7. info
- VEČERKA, Radoslav. Staroslověnština. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 231 s. info
- PETR, Jan. Základy slavistiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 143 s. info
- KURZ, Josef. Učebnice jazyka staroslověnského. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 233 s., 4. info
- LAMPRECHT, Arnošt. Praslovanština. Vyd. 1. V Brně: Univerzita J.E. Purkyně, 1987, 196 s. URL info
- HORÁLEK, Karel. Úvod do studia slovanských jazyků. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1955, 487 s. info
- Výukové metody
- Používané výukové metody jsou: přednášky, diskuse v hodině, domácí úkoly, četba staroslověnských textů a konkrétní odborné literatury (povinná literatura), drilování. V seminářích jsou průběžně ověřovány schopnosti, znalosti a dovednosti, které studenti získávají během vlastní přípravy.
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu 1. je nutná pravidelná a aktivní účast ve výuce (během semestru jsou průběžně písemně a ústně ověřovány studentovy znalosti); 2. je nutný úspěch v závěrečném písemném testu, který se skládá z probrané látky (viz cíle a osnovu předmětu), otázky jsou formulovány jako otevřené. Pro úspěšné vykonání testu je nutno získat nejméně 70% bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet se uděluje na základě úspěšného zvládnutí písemného testu.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/CJA003