FF:CJA010 Souč. č. j. - syntax - Informace o předmětu
CJA010 Současný český jazyk - syntax
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Vohralíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJA010/A: St 10:00–11:35 C42, P. Kosek
CJA010/B: Út 13:20–14:55 A49, L. Krahula Doleží
CJA010/C: Út 15:00–16:35 A49, L. Krahula Doleží
CJA010/D: Po 8:20–9:55 zruseno D51, M. Vohralíková - Předpoklady
- CJA001 Úvod do stud. česk. jaz.
Doporučuje se souběžná přednáška CJBB99 Syntax - přednáška. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je 1. seznámení s tradičními českými teoriemi o struktuře věty coby základní jednotky jazykového systému, popř. základní textové jednotky; 2. porozumění systémovým možnostem tvoření správných českých vět; 3. poznání významových a formálních vztahů mezi větnými členy. Student po absolvování kurzu porozumí a bude schopen vysvětlit rozlišování mezi pojmy věta a výpověď. Seminář je koncipován prakticky: tj. má u posluchače rozvíjet schopnost aplikovat jednotlivé teoretické poznatky při práci s textem. Student se naučí zásady správné analýzy věty a základních komunikačních jednotek. Přitom bude schopen aplikovat zásady jak skladby tradiční (reprezentované teorií V. Šmilauera), tak syntaxe valenčně a sémanticky orientované (reprezentované koncepcí F. Daneše a M. Grepla).
- Osnova
- 1. Věta a výpověď. 2. Klasifikace predikátorů; valence a intence. 3. Gramatické větné vzorce. 4. Syntaktické vztahy (z hlediska sémantického a formálního). 5. Větné členy; větné členy holé a rozvité, několikanásobné, komplexní. 6. Výrazy, které nejsou větnými členy; tzv. větné ekvivalenty. 7. Hierarchizace větné propozice. 8. Věty s významem nutnosti, možnosti a záměru. 9. Věty záporné. 10. Nominální skupina. 11. Spojování vět. 12. Aktuální členění větné. 13. Komunikační funkce výpovědi.
- Literatura
- ŠMILAUER, Vladimír. Novočeská skladba. 2. vyd. v SPN, (v ČSSR 3. v. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 574 s. URL info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- KARLÍK, Petr, Jana PLESKALOVÁ a Marek NEKULA. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: LN, 2002, 10 s. Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 80-7106-484-X. info
- Výukové metody
- Mezi výukové metody patří teoretická příprava (čtení konkrétních odborných textů) a na jejich základě příprava praktická (analýza konkrétních českých vět/textů) - student si připravuje analýzu na každý seminář samostatně, v semináři jsou pak výsledky jeho přípravy ověřovány.
- Metody hodnocení
- Nezbytným předpokladem úspěšného ukončení předmětu je 1. aktivní a pravidelná (povinná) účast na seminářích (četba předem stanovených konkrétních textů a domácí příprava na hodinu), 2. písemná zkouška (test). Zkouška je rozdělena na dvě části (každá z nich obsahuje přibližně 25 odpovědí) - aby byl student úspěšný, musí v každé části testu získat nejméně 70% bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/CJA010