PBSNPB12 Práce s nadanými a talentovanými

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen k pedagogicko - psychologické přípravě pedagogů v práci s nadanými dětmi. Jde o dosud přehlíženou minoritní skupinu dětské populace. Cílem kurzu je poskytnout studentům magisterského studia teoretické poučení o specifikách nadaných dětí i praktické schopnosti a dovednosti nadané děti identifikovat a efektivně s nimi, z pohledu pedagogicko - psychologického, vývojově - psychologického a poradenského, pracovat.
Osnova
  • Talent a nadání v historické perspektivě 1. Pojetí nadání v historii 2. První empirická zkoumání 3. Sociální reprezentace nadání 4. Faktorový přístup k inteligenci 5. Historie talent a nadání v minulém století ve světě Modely nadání, talentu a inteligence 1. Základní modely 2. Neurobiologická podstata nadání 3. Současná psychologická pojetí inteligence Identifikace nadaných dětí 1. Identifikace 2. Identifikace a jednotlivé teoretické modely 3. Psychologické standardizované metody 4. Diagnostika rozumových schopností 5. Diagnostika tvořivosti Rozumově nadané dítě v jednotlivých vývojových etapách 1. Základní vývojové teorie, modely vývoje 2. Teorie kognitivního vývoje 3. Psychodiagnostika rozumových schopností v raném věku přednosti a nedostatky jednotlivých metod 4. Sternbergova kritéria nadání u malých dětí 5. Lékařské výzkumy morfologické a fyziologické charakteristiky nadání 6. Základní charakteristiky nadání u malých dětí 7. Vliv sociálního okolí na vývoj nadání v raném věku - Sociální podpora nadání Rodina, škola, vrstevníci 8. Zvláštnosti vývoje 9. Vývojové etapy charakteristické znaky rozumově nadaných děti v jednotlivých etapách 10. Školní období - nadané dítě ve škole - typické kognitivní, sociální a emocionální charakteristiky intelektově nadaných dětí školního věku 11. Preadolescence 12. Adolescence vývojová rizika Rozumově nadané dítě ve škole 1. Učení ve školním kontextu základní teorie 2. Typické mýty, předsudky o nadaných dětech 3. Obtíže a chyby při poznávání osobnosti učitelem 4. Typy nadaných dětí 5. Problémy spojené s diagnostikou asynchronního vývoje 6. Nadané děti ve městě a na vesnici 7. Nadané dítě z kulturních minorit, zejména romské 8. Problémy ve školním kontextu 9. Styly učení nadaných dětí základní charakteristiky, diagnostika, studijní postupy 10. Učitel nadaných dětí 11. Vliv rodiny, kamarádů a mimoškolních aktivit na učení 12. Vliv označení (označkování) nadání na učení Školsky neprospívající nadané děti 1. Syndrom underachievment- definice 2. Motivace - role motivace a nadání 3. Lokalizace kontroly - Locus of control, J. Rotter, 1966 4. Atribuční teorie, Weiner, 1974 5. Výkonová orientace a atribuce vývoj 6. Nadané děti - úsilí a schopnosti - možné motivační problémy 7. Underachievment a závislost 8. Typy nadaných dětí, které podávají nízký výkon ve škole 9. Vztah mezi úsilím a očekávaným výsledkem 10. Časná vývojová rizika 11. Rodiče jako modely 12. Psychologické náprava underachievmentu Sociální a emocionální charakteristiky a problémy nadaných dětí 1. Základní výzkumy 2. Společnost SENG (Supporting emotional needs of gifted) a její poslání 3. Možné sociální a emocionální problémy nadaných dětí, jejich výskyt a závažnost Tzv. dvakrát výjimeční nadané děti s handicapem 1. Některé postavy z historie 2. Intelektové nadání a specifické vývojové poruchy učení 3. Intelektové nadaní a Aspergerův syndrom 4. Intelektově nadané děti s ADHD Psychologické poradenství nadaným dětem, rodičům a škole 1. Poradenství nadaným dětem v USA 2. Základní poradenské problémy 3. Skupinové a individuální poradenství nadaným dětem 4. Poradenství rodinám 5. Školní poradenství role školního psychologa v péči o nadané děti Možné pedagogicko psychologické přístupy k intelektově nadaným dětem 1. Základní rozdělení, druhy přístupů, přednosti, nedostatky 2. Akcelerace 3. Mentor 4. Letní tábory -CTY Center for talented youth (J. Stanley) 5. Situace v České a Slovenské republice 6. Východiska ped-psych péče o nadanou populaci u nás před rokem 1989 7. Východiska ped-psych péče o nadanou populaci u nás po roce 1990 8. Alternativní vzdělávání - možnost pro nadané děti? Další druhy nadaní (zejména kresebné, hudební, pohybové) 1. Psychologie kresebného nadání 2. Psychologie hudebního nadání 3. Pohybové nadání 4. Extrémní výjimečnost
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zápočtem
Informace učitele
Doporučená literatura Atkinson, R.L.( 2003). Psychologie. Portál.Praha Čáp, J.,Mareš J. (2001). Psychologie pro učitele. Portál. Praha Colangelo.D. ( 2003). Handbook of Gifted Education. Pearson Education. Coleman,L.J.,Cross,T.L. ( 2001). Being Gifted in School. Prufrock Press. New York Davis, R. D. (1997). The Gift of Dyslexia. A Perigree Book. New York. Freeman.J. (2001). Gifted Children Grown up. David Fulton Publishers. London Freeman.J.(1996). How to Raise a Bright Child. Vermilion.London. Freeman,J.(Eds.) The psychology of gifted children, Chichester:Wiley and Sons. Heller,K., Monks, F., Sternberg,R.: International Handbook of Giftedness and Talent, 2nd. edition, Amsterdam 2000. Jung, C. G. (1994): Nadaný, str. 72 - 81 In.: Duše moderního člověka. Atlantis, Brno. Kerr, A. B., John.S.J. (2001) Smart boys: Great Potential Press. Mackintosh.N.J. (2000). IQ a Inteligence. Grada Publishing.Praha Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991 Matějček, Z.(1995): Hyperlexie a časní čtenáři. str. 99 108. In.: Dyslexie, specifické poruchy čtení, H+H.Praha Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení. SPN, Praha 1974 Monks, F., Ypenburg,I.H. (2002). Nadané dítě. Grada Publishing.Praha Piirto,J. (1999). Talented Children and Adults Their development and Education. Prentice Hall, New Jersey Rimm.S. (1995). Why Bright Kids Get Poor Grades. Three Rivers Press. New York. Smékal.V. (2002). Pozvání do psychologie osobnosti, Barrister a Principal.Brno Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.(2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/PBSNPB12