FF:PG51B97 Filozofie ped. a soc. věd - Informace o předmětu
PG51B97 Filozofie pedagogických a sociálních věd
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Po 8:20–9:55 K23
- Předpoklady
- Předpokladem je mít uzavřené kurzy Obecná pedagogika a Pedagogické teorie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na takové problémové okruhy filozofie pedagogických a sociálních věd, které se táhnou jako tenká červená nit od počátku dějin filozofie sociálních věd, ačkoli dnes mají podobu jinou. Posluchači proto budou seznámeni s těmito koncepcemi: pozitivismus, perspektivizmus, relativizmus, interakcionizmus, interpretativizmus, objektivizmus, pragmatismus, feminismus a etické teorie. V seminářích budou na příkladech z literatury jednotlivé postoje diskutovány s cílem preciznějšího a jasnějšího zkoumání kulturních a sociálních otázek, které jsou v intelektuálním prostředí pedagogických a sociálních věd aktuální. Dále bude s posluchači probírána současná podoba výzkumu, a to především podle kvalitativního diskurzu. Každý posluchač by měl být schopen po absolvování kurzu vést kritický diskurz o výše zmíněných koncepcích, o soudobých pedagogicko-sociálně vědních problémech a byl schopen myšlenkového dohledání problémů kvalitativního diskurzu v minulých vědeckých koncepcích.
- Osnova
- 1. Vztah filozofie a edukace.
- 2. Výzkum jako hledání pravdy.
- 3. Teorie pravdy, logika, validita, reliabilita, data, fakt, pedagogický fakt, akontabilita ped. výzkumu.
- 4. Cíle pedagogiky. Ideologie, manipulace, indoktrinace.
- 5. Pozitivismus
- 6. Pragmatismus, Dewey, James.
- 7. Interpretativismus.
- 8. Konstruktivismus.
- 9. Feminismus.
- 10. Etika a pedagogika. Morálka, etika, morální hodnoty, normy a pravidla.
- 11. Jak psát recenzi.
- Literatura
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
- FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 285 s. ISBN 80-85850-92-3. info
- FLICK, Uwe. An Introduction to qualitative research. 1st ed. London: SAGE Publications, 1999, 293 s. ISBN 0-7619-5587-9. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995, 212 s. ISBN 80-85787-87-3. info
- Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, odevzdávání týdenních úkolů, recenze.
- Metody hodnocení
- Požadavky pro ukončení: docházka, odevzdání týdenních úkolů, písemná recenze odborného empirického výzkumu.
Více v ELFu. - Navazující předměty
- Informace učitele
- E-learningová podpora ke kurzu: ELF.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/PG51B97