PJA120 Praktická polština - komunikační kurz I

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Maciejewska, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Monika Maciejewska, Ph.D.
Rozvrh
Út 16:40–18:15 A47
Předpoklady
NOW( PJA121 Praktická polština - gram. I ) && NOW( PJA122 Praktická polština - ortogr. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Z kapacitních důvodů mohou být posluchači jiných oborů odmítnuti.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět PJA120 - Komunikační kurz I je součástí souboru praktických jazykových předmětů Praktická polština - blok I. Nedílnou součástí tohoto bloku jsou také předměty PJA121 Základy polské gramatiky I a PJA122 Základy polské ortografie. Kurz PJA120 je zaměřen na aktivní nabývání jazykové kompetence. Metodologicky je založen na komunikačním principu. Teoretický výklad je zde maximálně eliminován, důraz je kladen na práci s mluveným i psaným textem, zasazeným do reálné komunikační situace. V kurzu jsou používány také nahrávky, jejichž účelem je rozvoj schopnosti porozumět slyšenému textu. Text je zde východiskem pro vlastní dialog na dané téma, vedený ve skupinách. Práce s textem je doplněna řadou výslovnostních, lexikálních a konverzačních cvičení. Používané texty jsou koncipovány tak, aby přinášely rovněž informace o současném Polsku. V kurzu jsou primárně používány učebnice a nahrávky z krakovské řady Język polski dla cudzoziemców. Kurz vychází ze systému certifikace znalosti polštiny jako cizího jazyka. Posluchači dosáhnou po prvním semestru stupně A1 - A2 "stopień wstępny".
Po ukończeniu przedmiotu student będzie w stanie:
• Zrozumieć i wyjaśnić konstrukcje gramatyczne odpowiednie do poziomu nauczania
• Wykorzystać zdobyte informacje i leksykę w komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka ;
• Utworzyć poprawne gramatycznie konstrukcje językowe
• Interpretować teksty kultury języka polskiego
• Poprawnie pisać, czytać i mówić w języku polskim
• Znać zasady rządzące ortografią polską
Osnova
  • 1. Formy grzecznościowe, przedstawianie się.
  • 2. Liczebniki. Pytanie o wiek.
  • 3. Jak wygląda moje mieszkanie.
  • 4. Przepraszam, gdzie to jest? Pytanie odrogę.
  • 5. Co robię przez cały dzień?
  • 6. Hobby.
  • 7. Ubiór.
  • 8. Moja rodzina.
  • 10. Wróżby andrzejkowe.
  • 11. Pogoda.
  • 12. Czy dobrze być dorosłym?
  • 13. Boże Narodzenie w Polsce. Składanie życzeń.
Literatura
  • Miodunka, W.: Cześć, jak się masz? (+ nahrávky na CD), Kraków 2002
  • Gałyga, D.: Ach ten język polski! (+ nahrávky na CD), Kraków 2002
  • Lipińska, E.: Z polskim na ty (+ nahrávky na CD), Kraków 2003
  • Szelc-Mays, Rybicka, E.: Słowa i słówka, Kraków 2003
  • Seretny, A.: A co to takiego?: Obrazkowy słownik języka polskiego, Kraków 2003
  • Miodunka, W.: Uczmy się polskiego 1, Warszawa 1996
  • Miodunka, W.: Uczmy się polskiego 2, Warszawa 1996
  • Pösingerová, K; Seretny, A.: Czy Czechow jest trzech? : učebnice polského jazyka pro Čechy, Kraków 1993
  • Tarajło - Lipowska, Zofia. Mówię po polsku. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1994
Výukové metody
Przygotowanie teoretyczne, ćwiczenia pisemne i ustne, projekty grupowe, konwersacja.
Metody hodnocení
písemný test a ústní zkuška
Vyučovací jazyk
Polština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.