FF:PSB_151 Psych. zrak. post. osob - Informace o předmětu
PSB_151 Psychologie zrakově postižených osob
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Michal Kuchař (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- každý lichý pátek 8:20–11:35 A42 stara
- Předpoklady
- Cílem výuky předmětu je seznámení s problematikou těžce zrakově postižených. Zaměřuje se na specifika psychologie těžce zrakově postižených, zejména nevidomých, včetně později osleplých. Přitom vychází z odlišností poznávacích funkcí, způsobu vnímání, myšlení, a komplexního rozvoje osobnosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Absolvováním předmětu Psychologie zrakově postižených, získává student vědomosti, díky kterým je schopen definovat základní zrakové vady a popsat specifika vnímání těžce zrakově postižených. Dokáže zařadit těžce zrakově postižené do jednotlivých kategorií, vyžadujících různé aplikace přístupu, vzhledem k míře zrakového postižení a datu jeho vzniku. Na základě těchto zjištění je schopen odhadnout a posoudit míru vlivu zrakového postižení na rozvoj osobnosti těžce zrakově postiženého. Shrnutím takto získaných poznatků, může student stanovit formu přístupu ke zrakově postiženému a způsobu další práce s ním. To vše s vědomím nutnosti revidovat své závěry v důsledku nově zjišťovaných skutečností.
Vzhledem k časové dotaci, neklade si předmět Psychologie zrakově postižených nereálné cíle. Hlavním cílem zůstává umožnění nahlédnutí do problematiky a rozdílu poznávacích procesů a jejich vlivu na rozvoj osobnosti těžce zrakově postiženého. - Osnova
- Základní témata:
- 1. Pojem tyflopedie, historie péče o zrakově postižené a současnost. Výchova, vzdělávání socializace, resocializace, integrace
- 2. Zrakový orgán, zrakové vady, hmatové vnímání, prostorová orientace
- 3. Vývoj osobnosti těžce zrakově postiženého, vytváření představ
- 4. Paměť a znovupoznávání, diskuze za spoluúčasti nevidomého
- 5. Návštěva Muzea slepecké historie – demonstrace pomůcek
- 6. Úvod do testovacích metod těžce zrakově postižených, vědomostní test, ústní zkoušky
- Další témata:
- 1. Odborná terminologie
- 2. Historie péče o nevidomé, mýty a realita
- 3. Formy péče o těžce zrakově postižené
- 4. Zrakové vady
- 5. Smyslové vnímání
- 6. Základy psychologie nevidomých
- 7. Vývoj osobnosti nevidomého dítěte
- 8. Problematika osob později osleplých
- 9. Edukace a rehabilitace těžce zrakově postižených
- 10. Možnosti psychologické péče o těžce zrakově postižené
- Literatura
- Ludíková, L. et al. Tyflopedie II. Olomouc: UP, 1989.
- Ludíková, L. Tyflopedie I. Olomouc: UP, 1988.
- Smýkal, J. Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Praha : ÚV Svazu invalidů v ČSR, 1986
- Štréblová, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením – úvod do tyflopedie, Ústí nad Labem, Univerzita J.E.Purkyně, 2002
- Čálek, O. Akceptace vady u zrakově postižených a u jejich rodin. in Tyflologické listy 1990/1-2, Zora Praha 1990
- Litvak, A.G. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha : SPN, 1979
- Jesenský, J. Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. 1. vyd. Praha : 1988
- Čálek, O. Holubář, Z., Cerha, J.: Vývoj osobnosti zrakově těžce postiženého. Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR, Achát, Praha 1992
- Vágnerová, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha : UK, 1995.
- Smýkal, J. Tyflopedický lexikon, Brno, Technické muzeum, 2006
- Výukové metody
- Přednáška je základní výukovou metodou seznamující studenty se základy psychologie těžce zrakově postižených, zejména nevidomých. Diskuze je aktivační dialogickou metodou realizovanou za aktivní spoluúčasti nevidomého. Názorná demonstrace probíhá v průběhu přednášek i diskuze, samostatně je realizována návštěvou muzea slepecké historie.
- Metody hodnocení
- Písemný test sestává ze dvou částí, návrh úvodu testu subjektivní životní spokojenosti, dále zpracování zadaného testu.
Ústní zkouška reflektuje na výsledek testu.
Průběžné hodnocení aktivity a docházky doplňuje závěrečné hodnocení. - Informace učitele
- Pro absolvování předmětu je nutná 80% aktivní účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 7.12.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/PSB_151