PSB_567 Ergonomie

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. David Michalík, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
St 13:20–14:55 C51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ergonomie je interdisciplinární obor, který se komplexně zaměřuje na pracovní systém člověk-technika-prostředí. K důležitým aspektům zde patří velikost, umístnění, vybavení, zabezpečení pracoviště, vymezení vlastního pracovního místa, osvětlení, mikroklimatické podmínky, hluk, apod. Nesmíme opomenout podstatu chodu jakékoliv organizace, tj. samotného pracovníka a jeho vztahy k ostatním (pracovníci na stejné pozici, nadřízení, popř. podřízení). Kromě výše nastíněných aspektů je zde speciálně zahrnuta problematika pracovišť typu open space a postup tvorby optimálního pracovního prostředí.
Osnova
  • Základní témata semestru:
  • 1. Uvedení do ergonomie
  • 2. Psycholog v pracovním systému
  • 3. Pracoviště a jeho charakteristiky
  • 4. Problematika pracovišť typu open space
  • 5. Člověk v pracovním procesu
  • 6. Problematika práce s PC
  • 7. Bezpečnost a pohoda v práci
  • 8. Kultura bezpečnosti a její aspekty
  • 9. Interní komunikace v podnikové praxi
  • 10. Přehled metod v ergonomii+ příklady z praxe
  • 11. Tvorba optimálního pracovního prostředí
  • 12. Prezentace úkolů a diskuse
  • Osnova:
  • - Vymezení ergonomie (definice a členění, vývoj, přínos a cíl, interdisciplinarita, systémové pojetí)
  • - Pracoviště a jeho charakteristiky (rozměrové, barevné provedení, vybavení, osvětlení, hluk, mikroklimatické podmínky, typologie pracovišť)
  • - Člověk a pracovní činnost (fyzické, smyslové, osobnostní aspekty, role pohlaví, věku, národnosti, osoby s postižením, vztahy mezi pracovníky, organizace a náplň práce, technická zařízení, nástroje v pracovní činnosti)
  • - Bezpečnost a pohoda v práci (bezpečnost, model ohrožení, rizikové faktory a jejich členění, prevence, kultura bezpečnosti, pracovní pohoda)
  • - Přehled metod z hlediska ergonomie (pozorování, studium dokumentů, interview, dotazníky, měření, experiment, analýza, hodnocení, projektování)
  • - Tvorba optimálního pracovního prostředí (stránky pracovního prostředí, základní kroky pro dosažení optimálního pracovního prostředí)
Literatura
  • Michalík, D. (2009). Ergonomie pro studenty psychologie. (vlastní text)
  • Michalík, D. (2007). Osobnost policisty v kontextu sálového pracoviště a kancelářského pracoviště (výzkumná studie).Psychologie v ekonomické praxi, dvojčíslo 3-4, s. 63-71.
  • Kollárik, T.; Müllner, J. a kol. (1983). Škála skupinovej atmosféry. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Rubínová, D. (2006). Ergonomie. Brno: CERM.
  • Velkoprostorové kanceláře: revoluce nebo pohroma? (2004), Měsíčník HN, Moderní řízení, 4, 76-77.
  • Federation of the European Ergonomics Societies (FEES), http://www.fees-network.org
  • International Ergonomics Associacion (IEA), http://www.iea.cc
  • Michalík, D. (2008). Pohled na pracoviště typu Open Space. Moderní řízení, č. 8.
  • Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i., http://www.vubp.cz
  • Otevřená kancelář: Velký bratr se dívá! Publikováno dne 20.4.2006 na http://zamestnani.idnes.cz/otevrena-kancelar-velky-bratr-se-diva-dws-/zamestnani.asp?c=A060420_482401_zamestnani_vra
  • Vtípil, Z. (2004). Sociální psychologie práce. Olomouc: FFUP.
  • Stanton, N.A. ; Hedge, A.; Brookhuis, K.; Salas, E.; Hendrick, H.W. (Eds.) (2005). Handbook of Human Factors and Ergonomics Methods. Boca Raton, Florida: CRC Press.
  • Kollárik, T. a kol. (1993). Škála sociálnej atmosféry v skupině. Bratislava: Psychodiagnostika.
  • Michalík, D. (2009). Ergonomie pro studenty psychologie. (vlastní text)
  • Open Space: šok z otevřeného prostoru. Publikováno dne 27.6.2006 na http://podnikani.idnes.cz/open-space-sok-z-otevreneho-prostoru-dwj-/firmy_rady.asp?c=A060711_103615_firmy_rady_vra
  • Moos, R.H. (1994). A social climate scale: Work environmental scale manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, Inc.
  • Lorko, M.; Jambrichová, Z. (1998). Ergonómia. Košice: TU.
  • Wiswede, G. (1995). Einführung in die Wirtschaftspsychologie. München: E.Reinhardt.
  • Grossman, R.J. (2002). Offices VS OPEN SPACE, HR Magazine, vol. 47, no. 9,
  • www.bozpinfo.cz
  • Státní zdravotní ústav, http://www.szu.cz
  • Müller, T. (2007). Workplace Violence - Násilí na pracovišti, Policista, 1, 12 - 13.
  • www.ergoweb.com
  • BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. 3. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management, 2007, 798 s. ISBN 9788072611690. info
  • KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing : jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 131 s. ISBN 8072611275. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
  • ŠTIKAR, Jiří, Milan RYMEŠ, Karel RIEGEL a Jiří HOSKOVEC. Psychologie ve světě práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 461 stran. ISBN 8024604485. info
  • GILBERTOVÁ, Sylva a Oldřich MATOUŠEK. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 239 s. ISBN 8024702266. info
  • PROVAZNÍK, Vladimír. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2002, 226 s. ISBN 8024704706. info
  • CHUNDELA, Lubor. Ergonomie. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické, 1993, 219 s. : i. ISBN 80-01-00327-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá jednou týdně během semestru: přednáška, diskuse, prezentace realizovaných výzkumů.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou interaktivních přednášek a seminářů. Předmět je zakončen ústní formou kolokvia. Podmínkou absolvování je splnění modelového úkolu.

Kolokvium je ústní. Předpokladem je zpracování písemné práce na téma „Optimální učebna“ v rozsahu 3 stran.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010.