RLB90 Kvalitativní metody religionistického výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Eleonóra Hamar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Čt 11:40–13:15 B31
Předpoklady
Kurz rozšiřuje znalosti získané v kurzu RLB40 (Terénní výzkum současných náboženství) a je tak určen pro studenty a studentky magisterského studia religionistiky na Filozofické fakultě MU zajímající se o metody a techniky kvalitativního religionistického výzkumu. Kurz předpokládá schopnost pracovat s odbornými texty v anglickém jazyce a práci s diktafonem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit posluchačky a posluchače se základními rysy a podobami kvalitativního výzkumu, především s různými formami kvalitativního rozhovoru a možnostmi jeho využití v religionistickém výzkumu. Kurz vychází z perspektivy interpretativní sociologie, jež se snaží o uchopení zkušeností zkoumaných lidí jako smysluplných životních světů a klade důraz na porozumění významům, které zkoumané skupiny a jednotlivci svému jednání připisují.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
formulovat výzkumnou otázku řešitelnou prostřednictvím kvalitativního výzkumu;
navrhnout plán kvalitativního výzkumu;
aplikovat získané znalosti kvalitativní metodologie při realizaci vlastního výzkumného rozhovoru;
analyzovat a interpretovat kvalitativní data získaná z rozhovoru;
na základě analýzy získaných dat zhodnotit a revidovat výzkumnou otázku a použité metody.
Osnova
  • 0. Uvedení do kurzu
  • 1. Co je kvalitativní výzkum? Paradigmata a interpretační rámce
  • 2. Design kvalitativního výzkumu
  • 3. Kvalitativní rozhovory I. – polostrukturovaný rozhovor
  • 4. Kvalitativní rozhovory II. – narativní a episodický rozhovor
  • 5. Vztahy v terénu a etika výzkumu
  • 6. Seminář I. – prezentace návrhů výzkumu a zpětná vazba
  • 7. Seminář II. – prezentace návrhů výzkumu a zpětná vazba
  • 8. Cvičení - realizace rozhovoru a reflexivní popis interview situace
  • 9. Transkripce jako první úroveň interpretace
  • 10. Kódování a analýza
  • 11. Reliabilita a validita ve vztahu ke kvalitativnímu rozhovoru
  • 12. Závěrečná diskuse
Literatura
  • FLICK, Uwe. An introduction to qualitative research. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2006, xii, 443. ISBN 1412911451. info
  • Qualitative research methods. Edited by Darin Weinberg. 1st pub. Malden: Blackwell Publishers, 2002, viii, 342. ISBN 0-631-21762-2. info
  • SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. 1st pub. London: Sage Publications, 2000, xv, 316. ISBN 0761958231. info
  • SILVERMAN, David. Interpreting qualitative data :methods for analysing talk, text and interaction. 1st ed. London: Sage Publications, 1997, x, 224 s. ISBN 0-8039-8758-7. info
  • KVALE, Steinar. Interviews : an introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1996, xvii, 326. ISBN 080395820X. info
  • Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
Výukové metody
Seminární diskuse, přednášky, domácí úkoly (komentáře k zadané četbě, příprava plánu výzkumu)
Metody hodnocení
Pravidelné komentáře ze zadané četby a příprava k diskusi na hodině; prezentace výzkumného plánu; realizace, přepis a analýza vlastního rozhovoru; odevzdání písemné prezentace analýzy.
Předmět je ukončen kolokviem. Pro udělení kolokvia je nezbytné splnit každý z uvedených výstupů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2017, jaro 2021.