FF:UZPGJ42A82 Alternativní pedagogika - Informace o předmětu
UZPGJ42A82 Alternativní vzdělávací a výchovné koncepce
Filozofická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Disciplína rozvíjí zejména poznatky získané v Obecné pedagogice a Pedagogických teoriích. Seznamuje studenty se zdroji alternativně pedagogického myšlení, s konkrétními snahami o realizaci alternativních školských koncepcí. Detailnější ohled je brán především na nejvýznamnější mezinárodní i české alternativní počiny.
- Osnova
- 1. K chápání alternativnosti ve výchově a vzdělávání 2. Ideové základy reformně pedagogického hnutí 3. Reformně pedagogické hnutí – hlavní principy a vývoj iniciativ 4. Montessoriovské školy a jejich pedagogika 5. Waldorfské školy a jejich pedagogika 6. Jenský plán 7. Daltonský plán 8. Freire a jeho pedagogika 9. Dewey a jeho pedagogika 10. České iniciativy první poloviny 20. století 11. České iniciativy po roce 1989 12. Pedagogické a školské alternativy v kontextu vývoje vzdělávací a školské politiky
- Literatura
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
- RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
- RÝDL, Karel. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka :daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1998, 45 s. ISBN 80-86106-03-9. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1996, 145 s. ISBN 80-85783-09-6. info
- POL, Milan. Waldorfské školy : izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 165 s. ISBN 8021010975. info
- RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
- VRÁNA, Stanislav. Základy nové školy : výsledky práce českých pokusných škol. Vyd. 1. V Brně: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946, 597 s. URL info
- Metody hodnocení
- přednáška a seminář ukončeno zápočtem (písemný test)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/UZPGJ42A82