CJBC03 Literatura pro děti a mládež I

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Luisa Nováková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
Po 8:20–9:55 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška se skládá ze dvou částí. V první je vymezen předmět studia a podána charakteristika dětského čtenáře a jeho specifikum. V druhé části je podán historický vývoj tvorby pro děti a mládež od starší literatury do 80. let 19. století.
Po ukončení kurzu by student měl být schopen:
vysvětlit vývoj české dětské literatury a rozumět mu;
vysvětlit základní termíny;
interpretovat specifika literatury pro děti a mládež;
interpretovat specifika dětského čtenářství.
Osnova
  • Část obecná:
  • (1) Literatura předmětu a její hodnocení. Seznam četby.
  • (2) Vymezení předmětu studia: intencionální a neintentcionální část literatury pro děti.
  • (3-4) Detailnější věkové rozdělení dětských čtenářů.
  • Část historická:
  • (5-14) Přehled slovesné tvorby pro děti v starší literatuře, od 18. století.
Literatura
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • KOVALČÍK, Zdeněk a Svatava URBANOVÁ. Minimum z literatury pro děti a mládež :stručný chronologický, tematický a žánrový přehled české literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996, 77 s. ISBN 80-86058-15-8. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. info
  • POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL a Jaroslav VORÁČEK. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1985, 480 s. URL info
  • CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
  • VORÁČEK, Jaroslav a Otakar CHALOUPKA. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost) b. 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. info
  • HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda a Zdeněk ZAPLETAL. Vývoj teorie a kritiky literatury pro mládež : výbor textů od roku 1945. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 186 s. info
  • TENČÍK, František. Četba mládeže v počátcích obrození. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 107 s. URL info
  • STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 347 s. info
Výukové metody
přednášky, četba
Metody hodnocení
Přednáška je ukončena kolokviem. Ke kolokviu je požadováno zvládnutí probrané problematiky a doporučené četby.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Přednáška pokračuje v jarním semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2024.