FF:PB32PB79 Práce s Romy - Informace o předmětu
PB32PB79 Sociálně-pedagogická práce s romskou komunitou
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Simona Wachsbergerová (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- St 16:40–18:15 K12 nerezervovat
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/26 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cíli předmětu je, aby studenti dokázali: - Definovat základní pojmy jako např. Romové, komunita, subkultura, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, terénní sociální práce - Popsat historický původ Romů, jejich a příchod na území České republiky (jejich postavení v jednotlivých etapách), původ názvu Rom - Cikán - Klasifikovat subetnické členění Romů, ze kterého vyplývají specifika a diferenciace jednotlivých skupin a jejich rozlišné postavení, životní strategie atd. - Specifikovat religiozitu Romů a její možné projevy v běžném životě Romů - Charakterizovat strukturu, hierarchii romských rodin a role jednotlivých členů - Analyzovat proces sociálního vyloučení (neboli soc. exkluzi) a charakteristiku sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel - Specifikovat problém nízké vzdělanosti Romů žijích převážně v sociálně vyloučených lokalitách (příčiny a důsledky) - Identifikovat základní bariéry a příčiny možné segregace romských dětí ve vzdělávání - Dovozovat možné nástroje integrace romských dětí v oblasti vzdělávání -
- Osnova
- Osnova předmětu – 1. Historie a původ Romů (jejich příchod do Evropy i na území ČR) 2. Subetnické členění Romů v ČR, situace po r. 1989 3. Religiozita Romů 4. Struktura a role v romské rodině 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, životní podmínky v sociálně vyloučených lokalitách 6. Vymezení problému nízké vzdělanosti Romů žijících v soc. vyloučených lokalitách 7. Segregace ve vzdělávání, možnosti a nástroje integrace v oblasti vzdělávání
- Literatura
- NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 224 s. Výzkumné zprávy. ISBN 80-7178-741-8. info
- Menšiny a migranti v České republice. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 188 s. ISBN 80-7178-648-9. info
- Romové v ČR : čítanka. Edited by Imrich Vašečka. [Brno: s.n., 2000, 1 sv. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, exkurze
- Metody hodnocení
- Kurz probíhá jako kombinace přednášek a seminářů. Součástí výuky je exkurze do neziskové organizace zabývající se sociální prací se sociálně vyloučenými (Romy) Předmět je ukončem zápočetem. Podmínky ukončení předmětu:během semestru každý student zpracuje recenzi odborné publikace (na výběr ze 3 publikací). Studenti ve dvojicích či trojicích vypracují samostatné projekty na téma sociální práce s dětmi či dospělými, které během semestru prezentují na seminářích. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je 80% účast studenta na přednáškách a seminářích.
- Informace učitele
- Balabánová H.: Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální připrava a uplatnění. In: Romové v České republice. Praha, Socioklub, 1999 Balvín J. a kol.: Romové a zvláštní školy, Hnutí R, Ústí n. Labem, 1997 Buryánek, J.: Interkulturní vzdělávání I, II, Člověk v tísni Praha, 2002, 2005 Brož M., Kintlová P., Toušek L.: Kdo drží Černého Petra: Sociální vyloučení v Liberci, Plzni, Ústí n. Labem, Člověk v tísni, 2007 Conway L.: Zvláštní náprava: Romové a školy pro mentálně postižené děti v ČR, ERRC, Praha, 1999
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PB32PB79