FF:PSA_052 Poradenská psychologie - Informace o předmětu
PSA_052 Poradenská psychologie
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 13:20–14:55 N21
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
PSA_0SZ || PSA_SZ - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako systematický přehled o vztahovém rámci, mezioborových přesazích i obsahové náplni psychologického poradenství, se zaměřením na poradenskou péči o děti a dospívající v jednotlivých fázích jejich vývoje. Cíl: Poskytnout přehled problematiky psychologického poradenství pro děti a mládež. Po absolvování tohoto předmětu bude student seznámen s problematikou výše uvedených oblastí, bude ovládat adekvátní terminologii a znát příslušné diagnostické kategorie. Dále bude schopen stanovit strategii průběhu poradenského procesu pro výše uvedené problémové okruhy, stanovit adekvátní postup při vyšetření a sestavit baterii vhodných psychogiagnostických metod.
- Osnova
- Se studenty budou diskutována následující témata: základní struktura poradenského procesu (anamnéza, metody pozorování), některé případy školního neprospěchu, poruchy pozornosti, specifické vývojové poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysorotgrafie aj. (definice, etiologie, možnosti nápravy aj.), předškolní období, školní období, profesní a kariérové poradenství, emocionální poruchy v dětství a adolescenci, mentální retardace, dítě ve škole, školní psychologie. Program bude doplněn případovými studiemi. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
- Literatura
- PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
- Vágnerová, marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Nakladatelství Karolinum UK v Praze, 2005. ISBN 80-246-1074-4
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
- DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 8071691925. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- Výukové metody
- 2 hodiny přednášek týdně, diskuse se studenty nad vybranými tématy, ukázky diagnostických a terapeutických postupů.
- Metody hodnocení
- Ukončení: Písemná práce v rozsahu 5 stran (dle zadaného tématu)a navazující ústní zkouška.
- Informace učitele
- PhDr. Iva Burešová, PhD., kontakt: buresova@phil.muni.cz Podmínkou je vypracování závěrečné práce na předem zadané téma o rozsahu 5 stran a absolvování závěrečné zkoušky z předmětu. Poslední změna provedena dne 25.5.2007 Mgr. Iva Burešová, PhD.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PSA_052