FF:PSB_84 Psychoterapie orien. na člov. - Informace o předmětu
PSB_84 Psychoterapie orientovaná na člověka - rogersovský přístup
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2. 1 x za 14 dní 4 hodiny. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Beata Nour Mohammadi (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 9:10–11:35 C51
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Student po úspěšném absolvování vzdělávací jednotky umí definovat místo CCT/PCA v rámci psychoterapeutických směrů a umí popsat základní charakteristiky odlišující humanistickou psychoterapii od jiných psychoterapeutických přístupů.
Umí pojmenovat filozofická východiska a ideové předchůdce z oblasti filosofie,pedagogiky, psychologie.
Dokáže popsat vliv důležitých osobních a profesionálních praktických zkušeností Carla Ransoma Rogerse na vytvoření "psychoterapie a poradenství zaměřené na klienta" a vyjmenovat jeho základní díla a jejich dopad na psychoterapii jako obor.
Dokáže pojmenovat základy teorie osobnosti zdravé a patologické vyrůstající z psychoterapeutické praxe PCA včetně základních pojmů aktualizační tendence a sebeaktualizační tendence, ohniska hodnocení a introjekce hodnot a pojmu kongruence osobnosti.
Definuje tří základní a postačující podmínky terapeutické změny osobnosti.
Umí popsat fáze psychoterapeutického procesu a faktory proces facilitující a proces brzdící.
Rozlišuje velký význam subjektivního a emocionálního prožívání u klienta a je schopen cvičně vyjádřit empatickou odpověď na povrchní i hlubší úrovni.Umí popsat způsob,jak docílit hlubší empatie v terapeutickém procesu.
Zná možnosti uplatnění a vhodnost aplikace CCT u "zdravých" osob i u klientů s diagnózou dle MKN-10.
Absolvent umí vysvětlit důležitost aplikace všech tří základních a postačujících podmínek s ohledem na vývoj a další růst osobnosti a je schopen rozpoznat a diskutovat nedostatek některé z podmínek a chyby na straně terapeuta na demonstrovaných kazuistikách nebo příkladech. Dokáže odhadnout minimální přínos přístupu pro každého klienta. Umí odhadnout účinnost přístupu u jednotlivých dg kategorií a posoudit přínos přístupu pro psychoterapii obecně.
Dokáže shrnout význam přístupu pro psychoterapii jako celek i formulovat přínos tohoto přístupu pro rozvoj osobnosti a terapeutických dovedností samotného terapeuta.
Umí zhodnoti silná i slabá místa PCA v porovnání s jinými směry a argumentovat na základě vlastního hodnocení a porozummění směru. - Osnova
- 1.blok: - motivační úvod-anketa očekávání při vlastní terapii -účinné faktory v psychoterapii a účinnost psychoterapií -humanistická psychoterapie a filosofická východiska PCA, ideoví předchůdci -od nedirektivní psychoterapie přes CCT k PCA -základní seznámení s východisky rogersovské psychoterapie -význam vztahu a osobnosti terapeuta -seznámení s osobností Carla Ransoma Rogerse -bude vysvětlena důležitost porozumění jeho osobnímu a profesionálnímu vývoji pro vznik CCT psychoterapie jako účinného směru vyrůstajícího a rodícího se z praxe -z tohoto aspektu se bude věnována pozornost běhu života C.R.Rogerse -dětství a adolescence,(včetně cesty do Číny) -faktory ovlivňující vědeckou zvídavost Rogerse
- 2.blok -bude pokračováno v explikaci vzniku a vývoji PCA v přímé souvislosti s rozvojem a životními a profesionálními zkušenostmi zakladatele směru: -vysokoškolská studia (od zemědělství přes teologii k psychologii) -léta praxe v Rochestru a první dílo "Clinical Treatment of the Problem Child"(1939) -působení na universitě v Ohio , "Counselling and psychotherapy"(1942) -výživná léta v Chicago "Client-centred Therapy"(1951), "Psychotherapy and personal Change"(1954) -1957: "The necessary and sufficient conditions of personality change" -deziluze ve Wisconsinu + Wisconsin project -"On Becoming a Person"(1961) jako završení odborného a lidského hledání -léta v Kalifornii-encounter group movement -od psychoterapii k aplikaci do dalších oblastí -další významná díla spojena s tímto obdobím -závěr života a otázka spirituální dimenze
- 3.blok: -seznámení s teorií osobnosti jako důsledku znalostí z praxe -důvěra v subjektivní zkušenost vlastní i klientovu -klíčový význam subjektivní zkušenosti, nová terapeutická perspektiva -je terapeut expert (na duši klienta?) -je Rogers optimista? -koncept aktualizační tendence -sebeaktualizace jako subsystém aktualizace organismu -koncept self (ideální a reálné já) -inhibice, distorze, potřeba pozitivního přijetí -příklady na význam pozitivního přijetí z praxe -introjekce hodnot a ohnisko sebehodnocení -plně fungující osobnost z pohledu PCA -model normální a patologické osobnosti v teorii PCA -místo psychiatrické diagnózy z hlediska PCA
- 4.blok: -od teorie k praxi-formulace základních a postačujících podmínek osobnostní změny v terapii -podmínky na straně terapeuta a nutnost jejich zřetelného vyjádření -v tomto bloku bude podrobně rozebrána podmínka kongruence -co není kongruence -jak rozpoznat inkongruenci -příklady z běžných situací -podmínka bezpodmínečného pozitivního přijetí -vliv akceptace na psychické procesy klienta -okolnosti ovlivňující akceptaci -co není bezpodmínečné pozitivní přijetí -ukázka akceptace z práce C.Rogerse-Mr.Vac, -ilustrace příklady z praxe, kdy je BPP zvláště důležité
- 5.blok: -empatie jako nejvíce trénovatelná podmínka -empatie jako silný úzdravný faktor -empatické naslouchání -kvalita "jako by" -empatie zaměřená na emoce a kognice-na vnitřní referenční rámec klienta - typy empatických odpovědí dle hloubky empatie -účinnost empatické odpovědi (atributy účinné empatie) -kvalita empatických odpovědí dle B.Temaner Brodley na základě rozboru Rogersových vlastních terapeutickckých odpovědí -efekt zaměření na sebe -ukázky, procvičení empatické schopnosti u účastníků semináře -čtvrtá podmínka -naplnění podmínek jako výjimečná kvalita vztahu -diskuse o podmínkách
- 6.blok -terapeutický vztah jako klíčové agens PCA -podmínky psychoterapeutické změny na straně terapeuta a na straně klienta -terapeutická zakázka -úloha, role terapeuta a terapeutická disciplína -demystifikace psychoterapie-význam záznamových technik -předchůdci PCA, důvěra v proces a v klientův potenciál -7. fází terapeutického procesu dle Rogerse- -budou rozebrány a popsány jednotlivé fáze -od fáze rigidity k otevřenosti a sebepřijetí -faktory facilitující a brzdící proces-shrnutí -význam neverbálních projevů na obou stranách -charakteristiky,které odlišují PCA od jiných forem psychoterapie -kazuistika z praxe přednášející -ukázka chyb v práci terapeuta z originálních přepisů terapeutické práce
- 7.blok: -bude pokračováno v poznávání dovedností vedení terapeutického rozhovoru na příkladech -Rogers a jeho slavní klienti -význam prvního přepisu rozhovoru s H.B. -ilustrace možností PCA na příkladu Rozhovoru s Glorií -rozhovor s Jan a čtvrtá podmínka účinné psychoterapie -práce s přenosem, tichem, mnohomluvností -CCT jako umění, vlastní styl psychoterapeuta -práce s metaforou, možnost tvořivého propojení s orientálním příběhem (pozitivní psychoterapie N.Pesseschkiana) -využití v arteterapii a výrazové terapii (A.Silverstone, Natalie Rogers) -kde je PCA metodou první volby? -ilustrace CCT u některých dg skupin pacientů (psychózy, neurózy) -stanovení terapeutické objednávky klientem,reflektování procesu -jaké jsou limity?
- 8.blok: -další vývoj CCT/PCA ve světě a ČR -ortodoxie a hereze-Barbara T.Brodley, Jerold Bozarth,Brian Thorne Reinhard Tausch (gesprachstherapie) -Focusing a Eugene Gendlin, experienciální terapie -seznámení s kritikou směru (otázky terapeutická moc, lidské podstaty) -pěstuje tento směr narcismus? -kritika směru odMartina Bubera, Rollo Maye a dalších -odpovědi na otázky najdeme v praxi -současná situace PCA/CCT v ČR -možnosti vzdělávání v tomto psychoterapeutickém směru -koncepce dobrého života a universalita přístupu -diskuse o přednostech a slabinách CCT/PCA -diskuse na téma:vyhledali by jste PCA terapeuta? -závěrečné zhodnocení
- Literatura
- Carl Rogers: Jako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995
- Carl Rogers: Způsob bytí,Portál 1998
- Jan Vymětal,Vlasta Rezková:Rogersovský přístup k dospělým a dětem,Portál 2001
- Victor J.Drapela: Přehled teorií osobnosti,Portál, 1997
- David J.Cain,Julius Seeman, Humanistická psychoterapie,Triton 2006
- ZEIG, Jeffrey K. a Carl Ransom ROGERS. Umění psychoterapie. Translated by David Kuneš. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 710 s. ISBN 8071789720. info
- ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. London: Constable & company limited, 1967, xi, 420. ISBN 0094604401. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
- ROGERS, Carl R. A way of being. Edited by Irvin D. Yalom. Boston: Houghton Mifflin company, 1995, xviii, 395. ISBN 0-395-75530-1. info
- VYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996, 208 s. ISBN 80-202-0605-1. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- VYMĚTAL, Jan. Psychoterapie :pomoc psychologickými prostředky. Praha: Horizont, 1989. ISBN 80-7012-004-5. info
- VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
- FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
- Rogers, C.R.: Therapeut und Klient.Grundlagen der Gesprachstherapie.Mit beitragen von Madge
- Rogers, C.R.: Sloboda učiť sa. Persona, Modra 1994
- Vymětal,J.,Rezková,V.: Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Portál, Praha 2001
- Gendlin, E.: Focusing. Portál 2003
- Rogers, C.R.: Způsob bytí. Portál, Praha 1998
- Tolan, Janet: Na osobu zaměřený přístup. Portál, Praha 2006
- Rogers, C.R. Stávame sa partnermi. Persona, Modra 2001
- Rogers, C.R.: Encounterové skupiny. Persona, Modra,1997
- Rogers, C.R.: (1957): The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change.
- Hutterer R., Client-centred and Experiental Psychotherapy, Peter Lang, Vienna 1995
- Rogers, C.R.: O osobnej moci. Persona, Modra, 1999
- Rogers, C.R.: Ako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995
- Casemore,R.: Na osobu zaměřená psychoterapie, Portál 2008
- Kirchenbaum, H., Henderson,V.: Carl Rogers:Dialogues. Constable, London,1989
- Výukové metody
- Základní metodou bude přednáška doplňovaná živými kasuistikami z praxe přednášející. Další metodou bude skupinová práce ve formě řízené diskuse k jednotlivým tématům. Bude prováděna analýza a hodnocení přepisů hotových skutečných terapeutických rozhovorů s využitím již nabytých informací z výuky. Bude praktikován nácvik nedirektivního vedení rozhovoru s procvičováním terapeutických empatických odpovědí v simulovaném terapeutickém rozhovoru.
- Metody hodnocení
- Znalosti studentů budou ověřovány průběžným a závěrečným dotazováním na vlastní postřehy a připomínky ke sdělovanému.
Písemně vypracují písemně vlastní posouzení aplikace PCA přístupu ve srovnání s jiným terapeutickým přístupem a zhodnotí písemně přednosti a eventuelní kontroverzní místa přístupu. - Informace učitele
- Poslední úprava provedena dne: 29.11.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
1 x za 14 dní 4 hodiny.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PSB_84