SRUSK_12a Metodologie uměnovědných oborů I. - Historická část

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A. (přednášející), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
každou lichou středu 16:40–19:55 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se budou orientovat v problematice umění druhé poloviny dvacátého století. Kurz je věnován především otázkám z okruhu estetiky, obecné teorie umění a filozofie umění s přesahy k jednotlivým uměleckým druhům. Hlavní náplní je řešení problematiky teoretických východisek uměleckých tendencí a epoch v širším kulturně společenském kontextu.
Osnova
  • Vymezení pole zájmu
  • současné estetické koncepce
  • teorie dějin umění
  • fenomenologie
  • psychoanalýza
  • hermeneutika
  • recepční teorie
  • Paměť jako kulturněkritická instance zaujímá v moderně a (historické) avantgardě důležitou pozici. Pro Prousta je paměť, „práce vzpomínání“, procesem hledání a znovuobjevování ztracené identity - ztraceného času. Nikoliv jako návrat již známého, nýbrž jako nové vidění a poznání sebe sama a světa psaním a v textu. Literatura tzv. postmoderny – nikoliv však její filozofický nebo literárně teoretický diskurz - už tuto kritickou dimenzi paměti nezná (nebo „nepotřebuje“); paměť se stává „ornamentálním simulakrem“ (Renate Lachmann) nebo jen hrou „na paměť“ Možná proto se paradigma mnemotechniky těší přibližně již dvě poslední desetiletí znovuoživenému zájmu, který souvisí také s pojmy a fenomény jako simulakrum, virtualita, hyperrealita a se skutečností, že je dnes >paměť< stále častěji přenechávána počítačům a podobným technologiím. Vilém Flusser se již v názvu svého traktátu o písmu ptá, zda má psaní budoucnost, protože písmo nemůže nikdy dostát lidské paměti. Když Roland Barthes ve druhé části Světlé komory fotografii své matky nereprodukuje, nýbrž pouze evokuje textem, aby tak „otevřel“ potenciál naší obrazotvornosti, stává se psaný text mnemotechnickým médiem, v jistém smyslu umělou pamětí. Co to znamená zpřítomňovat něco nebo někoho? „Koho tedy zpřítomňujeme a proč?… Abychom smrt anulovali nebo abychom ji uchovali?“, to je otázka Jacquese Derridy z jeho eseje Smrti Rolanda Barthese, otázka, na kterou se jen ve 20. století pokoušela dát odpověď psychoanalýza stejně tak jako fenomenologie, ikonologie, (benjaminovská) „mnemotechnická“ teorie alegorie nebo (barthesovská) „mnemopatologie“. V přednášce půjde tedy o „archeologii“ médií, forem a „technik“ „práce vzpomínání“ podle „vodítka“ textů, které měly ve 20. století – a mají i dnes - pro literárněestetickou a teoretickou diskusi o mnemotechnice iniciační význam.
Literatura
  • Art today (Orig.) : ARTODAY - současné světové umění. info
  • HEARTNEY, Eleanor. Art & today. 1st pub. London: Phaidon, 2008, 440 s. ISBN 9780714845142. info
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005, 304 s. ISBN 80-247-1104-4. info
  • Vizuální teorie : současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Edited by Ladislav Kesner, Translated by Lucie Vidmar. 2. rozš. vyd. Jinočany: H&H, 2005, 372 s. ISBN 8073190540. info
  • BARTLOVÁ, Milena. Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy - úvod, úvod sekce, Rustikalizace a lyrismus jako příznaky českého umění. In Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha: Argo, 2004, s. 7-10 a d., 13 s. ISBN 80-7203-624-6. info
  • Handbuch der systematischen Musikwissenschaft. Edited by Helga de La Motte- Haber - Eckhard Tramsen. Laaber: Laaber, 2004, 458 s. ISBN 3890075622. info
  • KESNER, Ladislav. Kritická teorie, vědecké dějiny umění a prožitek uměleckého díla. In M. Bartlová, ed., Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha: Argo, 2004, s. 21-31. ISBN 80-7203-624-6. info
  • RUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 8072095218. info
  • Geschichte der Musik im 20. Jahrhundert: 1975-2000. Edited by Barbara Barthelmes - Helga De la Motte-Haber. Laaber: Laaber, 2000, 359 s. ISBN 3-89007-424-3. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé. Praha: ARGO a NG, 2000, 259 s. ISBN 80-7203-252-6. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum a vizuální kultura dneška. Umění a řemesla. 1999, roč. 1999, č. 1, s. 5-13. info
  • SEDLÁŘ, Jaroslav. Objekt v umění 20. století. Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 1997, roč. 1997, č. 2, s. 51-57. ISSN 1211-3384. info
  • MOTTE-HABER, Helga de la., Reinhard KOPIEZ a Günther RÖTTER. Handbuch der Musikpsychologie. 2. Aufl. Laaber: Laaber Verlag, 1996, 600 s. ISBN 3-89007-329-8. info
  • KESNER, Ladislav. Politický pop-art a cynický realismus: umění v Číně po Tchien-an-menu. Atelier. 1994, č. 2, s. 8-9. ISSN 1210-5236. info
  • DE LA MOTTE-HABER, Helga. Musik und Bildende Kunst :von der Tonmalerei zur Klangskulptur. Laaber: Laaber-Verlag, 1990, 307 s. ISBN 3-89007-196-1. info
  • Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Edited by Helga de La Motte- Haber - Carl Dahlhaus. Lizenzausg. Laaber: Laaber-Verlag Müller Buscher, 1982, ix, 367. ISBN 3799707522. info
  • BENTHALL, Jonathan. Science and technology in art today. London: Thames and Hudson, 1972, 180 s. ISBN 0500201269. info
  • BEK, Josef. Světová hudba dvacátého století. Praha: Supraphon, 1968, 191 s. URL info
Metody hodnocení
závěrečný test a esej
Informace učitele
povinná literatura a okruhy jsou vyvěšeny v e-learningu FFMU ASSMANN, Aleida – HARDT, Dietrich (eds.): Mnemosyne. Formen und Funktionen der kulturellen Erinnerung. Frankfurt am Main 1991. BARTHES, Roland: Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha 2005. BENJAMIN, Walter: Literárněvědné studie. Výbor z díla I. Praha 2009. BENJAMIN, Walter: Ursprung des deutschen Trauerspiels [Původ německé truchlohry]. Frankfurt am Main. 1974. Česky in: W. Benjamin: Dílo a jeho zdroj. Praha 1979. CURTIUS, Ernst Robert: Evropská literatura a latinský středověk. Praha 1998. DELEUZE, Gilles: Proust a znaky. Praha 1999. FREUD, Sigmund: Poznámka o „zázračném zápisníku“. / Vybavování vzpomínek, opakování a propracovávání. In: Freud, Sigmund: Vybrané spisy III. Práce k sexuální teorii a k učení o neurosách. Praha 1971, s. 293-296, 321-327. HUSSERL, Edmund: Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii I. Praha 2004. HUSSERL, Edmund: Phäntasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwartigungen. Texte aus dem Nachlaß (1898-1925). Husserliana, Band XXIII. Den Haag 1980. HUSSERL, Edmund: Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Praha 1996. LACHMANN, Renate: Gedächtnis und Literatur. Intertextualität in der russischen Moderne. Frankfurt am Main 1990. MARIN, Louis: De pouvoirs de l’image. Paris 1993. PANOFSKY, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981. YATES, Frances A.: The Art of Memory. London – Chicago 1966.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.