USK_11 Kapitoly z dějin filmu I.

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
8 hodin konzultací. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Pá 24. 9. 11:40–13:15 zruseno D22, Pá 22. 10. 11:40–13:15 zruseno D22, Pá 26. 11. 11:40–13:15 zruseno D22, Pá 10. 12. 11:40–13:15 zruseno D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V přehledovém kursu věnovaném filmu před rokem 1945 se zaměříme především na postižení důležitých momentů a formálních a stylistických vývojových trendů ve světové kinematografii, s ohledem na kontext společensko-politických změn. Budeme se také věnovat domácí kinematografii před rokem 1945 a animovanému, dokumentárnímu a experimentálnímu filmu. Základní kostru přednášek rozšiřuje a doplňuje povinná literatura.
Literatura
  • Nowell-Smith, Geoffrey (ed.): The Oxford History of World Cinema. New York 1996
  • THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Film history: an introduction. New York: McGraw-Hill, 1994, xliv, 857. ISBN 0070064490. info
  • BARTOŠEK, Luboš. Náš film : kapitoly z dějin (1896-1945). První vydání. Praha: Mladá fronta, 1985, 420 stran. URL info
Metody hodnocení
Písemný test předpokládá orientační znalost látky probrané během přednášek a hlubší znalost povinné literatury.
Informace učitele

Povinná literatura:
  • Karel Smrž: Historický přehled objevů, vedoucích ku vynálezu kinematografu. In: týž: Film. Podstata, historický vývoj, možnosti a cíle kinematografu. Praha 1924, s. 18 - 33.
  • Tom Gunning: Estetika úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák. In: P. Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004, s. 149 - 168.
  • Charles Musser: Éra nickelodeonů začíná. Vytvoření podmínek pro hollywoodský modus reprezentace. In: P. Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004, s. 224 - 245.
  • Briana Čechová: Napoleon podle Abela Gance. Obrazy, které se dožadují hudby. Iluminace, 13/2001, č. 2 (42), s. 59 - 79.
  • Ginette Vincendeauová: Hollywoodský Babylon. Nástup zvukového filmu a jazykových verzí. Iluminace, 16/2004, č. 2 (54), s. 5-20.
  • Nataša Drůbková-Meyerová: Two Sounds of Music? Sovětský a americký muzikál ve 30. letech. Iluminace, 16/2004, č. 2 (54), s. 101-112.
  • Milan Klepikov: Dezertér a "dezertéři". "Rudí" a "bílí" Rusové a výmarský film. Iluminace, 15/2003, č. 2 (50), s. 73-87.
  • Karel Spěšný: Tod Browning. Cinepur, 13, č. 36 (listopad 2004), s. 34-41.
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Poznámka k periodicitě výuky: jednou za tři roky.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2013, podzim 2016, podzim 2019, podzim 2021.