FF:CJBC627 Intermedialita - Informace o předmětu
CJBC627 Úvod do intermediálních studií
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Jedličková, CSc. (přednášející), doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Rozvrh
- Pá 9:10–12:25 pracovna
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Záměrem semináře je vytvořit předpoklady pro interdisciplinární diskusi o povaze, funkcích a vnímání umění ze situace, v níž se literatura ocitá v kontextu kultury označované jako vizuální či multimediální a tudíž v postavení jednoho z mnoha médií. Hlavním předmětem zkoumání zůstává literární dílo jako průsečík vztahů mezi uměními/médii, metodologickou základnu tvoří nejnovější kodifikace intermediality (Wolf, Rajewski ad.) opřené zvláště o sémiotiku, teorii vyprávění, ale i poznatky vizuálních a filmových studií. Seminář je proto určen nejen studentům literatury, ale také filmové vědy, mediálních studií, estetiky či historie umění, kteří mohou debatu rozšířit o náměty ze svých disciplin. Součástí semináře bude výklad teorie a prehistorie intermediálních studií.
Získané kompetence:
Absolvent kurzu získá:
- dovednost interdisciplinární komunikace, tj. schopnost formulovat problémy zkoumání umění tak, aby byly přístupné a plodné i pro zástupce jiných oborů.
- Vytvoří si předpoklady pro reflexi uměleckého díla nejen v kontextu daného umění, ale i v kontextu kultury jako „mediálního diskurzu“, a tím i pro argumentaci ve prospěch specifičnosti uměleckých forem (a to i těch zdánlivě přežitých nebo zdánlivě samozřejmých) a mechanismů jejich recepce, tedy například k „obhajobě zážitkovosti čtení“. Intermediální přístup vybaví studenta nejen kompetencí k identifikaci a klasifikaci projevů intermediality
- předpoklady pro inovativní a prohloubenou interpretaci uměleckého díla, ať už izolovaně, v jeho genetických vztazích k jiným dílům či médiím, nebo jen v komparativním sledování paralelních jevů, které hranici intermediality překračují, jako je například kulturní konstrukce identity. - Osnova
- Výběr analyzovaného materiálu bude podřízen manifestaci jednotlivých typů intermediality a zkoumání jejich účinků v procesu recepce, hledisko diachronní či zastoupení různých kultur je vedlejší. V některých seminářích proto budeme pracovat i s úryvky děl, v jiných využijeme intermediální přístup jako metodu komplexní interpretace díla. Zaměříme se mj. na:
- intermediální referenci, a to zkoumáním podílu historických modelů vizuální reprezentace a ekfráze konkrétního výtvarného díla na výstavbě a sémantice narativního textu (například v dílech takových autorů jako J. Arbes, M. Urban či V. Nabokov)
- - transmedialitu příběhu (předmětem zkoumání budou zvláště moderní podoby seriality dle zájmu účastníků, ale také otázka narativního potenciálu vizuálních umění, zvláště fotografie, a fungování příběhu jako kognitivního rámce )
- - mediální interferenci či simulaci média (vliv impresionistické techniky na literární styl, například V. Woolfové) ad.
- Literatura
- USPENSKIJ, Boris Andrejevič. Poetika kompozice. Translated by Bruno Solařík. Vydání první. Brno: Host, 2008, 280 stran. ISBN 9788072942688. info
- CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 328 s. ISBN 9788072942602. info
- GOODMAN, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Edited by Tomáš Kulka. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 213 s. ISBN 9788020015198. info
- GOMBRICH, E. H. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1985, 534 s. info
- Výukové metody
- obecně sémiotická analýza a kulturněhistorická kontextualizace díla, lingvostylistická a poetologická analýza literárního textu, naratologická analýza audiovizuálního (popř. i seriálového) díla, ikonologická analýza výtvarného díla, s přihlédnutím ke kognitivním aspektům recepce díla; analýza proběhne formou diskuse v semináři, předpokladem je četba (či čtenářské osvěžení) aktuálně pojednávaných primárních textů a seznámení s dalšími mediálními zdroji, popř. přípravná četba vybraných partií textů sekundárních.
- Metody hodnocení
- - docházka do kurzu, aktivní účast v seminárních diskusích, k zápočtu alternativně vlastní analýza prezentovaná v semináři nebo následně předložená jako seminární práce.
- Informace učitele
- Kurz bude probíhat blokovou formou: 7.10, 21.10, 4.11. a 25.11, vždy od 9.10 do 12.30 hod v pracovně ÚČLaK.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/CJBC627