DU4000a Didaktika dějin umění I

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/6/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk, z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící), prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc. (zástupce)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Předpoklady
Kurz se částečně kryje se seminářem k předmětu VV7MP_DVV1 Didaktika I, který je vyučován vždy v podzimním semestru na katedře výtvarné výchovy PdF MU Brno, garant disciplíny doc. Hana Babyrádová
studenti dějin umění mohou tento seminář navštěvovat po domluvě na mailu babyradova@ped.muni, dále mají možnost konzultace dle domluvy na tel. 733347847.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na případnou pedagogickou praxi a zprostředkování umění. Předmět je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy v oblasti dějin umění na středních školách, v muzejní praxi (lektorská oddělení).
Osnova
  • Antropologické, psychologické, filozofické a umělecké kořeny dětského výtvarného projevu, analogie mezi výtvarnou modernou, uměním přírodních národů a spontánními projevy dětí, typologie výtvarného projevu, moderní a postmoderní výtvarná pedagogika - historie a současnost, základní a alternativní formy iniciace výtvarného projevu a výuky, osobnosti z teorie a praxe výtvarné výchovy 20. století, role nových médií ve výtvarné pedagogice, výtvarná výchova v projektech, smyslová a duchovní výchova, interdisciplinární a dialogický přístup k výuce dějin umění.
  • Doporučená témata závěrečné eseje nebo prezentace
  • 1. Klíčové body v historii „výchovy uměním“ a současnost výtvarné pedagogiky.
  • 2. Vybrané osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu.
  • 3. Vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí.
  • 4. Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním.
  • 5. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole).
  • 6. Role obrazové analýzy ve výuce dějin umění (příklady).
  • 7. Dialogický přístup k výuce dějin umění na střední škole.
  • 8. Volné téma – konzultace s vyučujícím
Literatura
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
  • Výtvarná výchova a mody její komunikace : symposium České sekce INSEA, Olomouc, [7.-9.] listopad 2002. Edited by Taťána Šteiglová. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 179 s. ISBN 8024407795. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
  • ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Photo by Robert Ježdík. Praha: Sarah, 1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
Výukové metody
Diskuse v semináři.
Metody hodnocení
Zápočet.
Požadavky k zápočtu:
Esej (esej může mít formu souvislého textu nebo prezentace na CD doplněné obrazovou dokumentací) vztahující se k některému bodu osnovy předmětu. Tištěná podoba eseje graficky upravená, v závěru práce nutno uvést citovanou literaturu s patřičnými bibliografickými údaji.

Cíle a forma eseje
Rozebrat dané teoretické téma, vysvětlit navazující pojmy, uvést autory zabývající se danou tematikou, citovat úryvky z jejich děl, uvést závěr a bibliografii (rozsah eseje 10-15 stran).
K zápočtu nebo ke zkoušce je možno také alternativně vypracovat esej v rozsahu 10 - 15 stran.
Doporučená struktura eseje:
1. Název, jméno autora, obor studia, fakulta, disciplina.
2. Osnova textu.
3. Text, citace uvedené dle patřičné normy.
4. Závěr 5. Obrazová dokumentace 6. Bibliografické údaje Literatura – seznam použitých zdrojů včetně elektronických, zpracovat dle norem ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 Formátování: Písmo běžného textu: Times New Roman, písmo nadpisů: Arial, stupeň písma běžného textu: max. 12, řádkování: 1. Číslovat stránky. Tabulky: Titulky s číslem a názvem tabulky umisťovat nad tabulku. Např. Tabulka 1: Přehled... Na každou tabulku odkaz v textu. Obrázky a grafy: Titulky s číslem a názvem obrázku umisťovat pod obrázek. Např. Obrázek 1: Graf vývoje.... Na každý obrázek/graf odkaz v textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024, podzim 2025.