FAVBPa02 Základy filmové teorie I

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se bude věnovat proměnám diskurzu o kinematografii a reflexi kinematografie jako součásti kulturních dějin, věnovat se budeme např. vztahu kinematografie a modernity a reflexi modernity v dobových textech.Druhou osu přístupu k teoretickému uvažování o filmu bude představovat vztah filmové teorie a filmové tvorby, tedy např. texty Sergeje Ejzenštejna, Dzigy Vertova, Jeana Epstaina. Třetí část přednášky se zaměří na aplikaci teoretických přístupu pro filmovou analýzu. Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí; aplikace konceptů pro analýzu konkrétních děl. Literatura: Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945-1995 (Austin 1999); Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993; Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993); Stam, Robert: Film Theory: An Introduction (Malden 2000); Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories (New York 1976); Andrew, Dudley J.: Concepts in Film Theory (New York 1984); Stam, Robert & Burgoyne, Robert & Flitterman-Lewis, Sandy: New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond (London, New York 1992); Stam, Robert & Miller, Toby: A Companion to Film Theory (Malden 1999); Neale, Stephen: Genre (London 1980); Aumont, Jacques & Bergala, Alain & Marie, Michel & Vernet, Marc: Aesthetics of Film (Austin 199); Bordwell, David: Narration in the Fiction Film (Madison 1985); Chatman, Seymour: Coming to Terms: the rhetoric of narrative in fiction and film (Ithaca, New York 1990); Bordwell, David: On the History of Film Style (Cambridge, London 1997); Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema (New York 1985)
Osnova
  • - modernita a raná kinematografie - typy diskurzů o rané kinematografii - modernita: Kracauer, Benjamin - teoretické reflexe filmových tvůrců - využití teoretických konceptů pro filmovou analýzu
Literatura
  • Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945-1995 (Austin 1999)
  • Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories (New York 1976)
  • Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993)
  • Stam, Robert: Film Theory: An Introduction (Malden 2000)
  • Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Zkouška: písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2008, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.