FF:FAVBPa02 Základy film. teorie I - Informace o předmětu
FAVBPa02 Základy filmové teorie I
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:10–15:45 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (4)
- Cíle předmětu
- Kurz se bude věnovat proměnám diskurzu o kinematografii a reflexi kinematografie jako součásti kulturních dějin, věnovat se budeme např. vztahu kinematografie a modernity a reflexi modernity v dobových textech.Druhou osu přístupu k teoretickému uvažování o filmu bude představovat vztah filmové teorie a filmové tvorby, tedy např. texty Sergeje Ejzenštejna, Dzigy Vertova, Jeana Epstaina. Třetí část přednášky se zaměří na aplikaci teoretických přístupu pro filmovou analýzu. Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí; aplikace konceptů pro analýzu konkrétních děl. Literatura: Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945-1995 (Austin 1999); Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993; Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993); Stam, Robert: Film Theory: An Introduction (Malden 2000); Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories (New York 1976); Andrew, Dudley J.: Concepts in Film Theory (New York 1984); Stam, Robert & Burgoyne, Robert & Flitterman-Lewis, Sandy: New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond (London, New York 1992); Stam, Robert & Miller, Toby: A Companion to Film Theory (Malden 1999); Neale, Stephen: Genre (London 1980); Aumont, Jacques & Bergala, Alain & Marie, Michel & Vernet, Marc: Aesthetics of Film (Austin 199); Bordwell, David: Narration in the Fiction Film (Madison 1985); Chatman, Seymour: Coming to Terms: the rhetoric of narrative in fiction and film (Ithaca, New York 1990); Bordwell, David: On the History of Film Style (Cambridge, London 1997); Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema (New York 1985)
- Osnova
- - modernita a raná kinematografie - typy diskurzů o rané kinematografii - modernita: Kracauer, Benjamin - teoretické reflexe filmových tvůrců - využití teoretických konceptů pro filmovou analýzu
- Literatura
- Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945-1995 (Austin 1999)
- Andrew, Dudley J.: The Major Film Theories (New York 1976)
- Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993)
- Stam, Robert: Film Theory: An Introduction (Malden 2000)
- Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemná zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/FAVBPa02