FJ0B766 Jazyk, kreativita, interaktivita: web a nová média

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Vurm, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 N31
Předpoklady
Nutným předpokladem tohoto kursu je alespoň základní znalost angličtiny a středně pokročilá znalost francouzštiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je obeznámit studenta s teoriemi kreativity a interaktivity, jakož i praktickým využitím počítačů a webů při studiu jazyka, textů a literatury. Zároveň bude cílem ukázat, že mezi přirozeným jazykem a jazykem počítačů existují někdy až překvapivé souvislosti. Východiskem pro naše úvahy bude francouzský a částečně anglický a český jazyk. Na jazyk se pak bude nahlížet trojím pohledem: jazykovědným, didaktickým (výuka jazyka a tvorba interaktivních materiálů) a literárním. Výklad bude podáván v češtině. S příchodem nových technologií se mění také tradiční vnímání a zpracování jazyka i textu. Například hypertext a interaktivita mění zcela radikálně linearitu textu a narativitu příběhu, ale i vztah autora (tvůrce) a čtenáře. Podobně hypermédia daleko více vedou k hybridní povaze textu - jde o text nebo vizuální umělecké dílo? Atd. Výuka bude probíhat částečně prostřednictvím přednášek o hypertextu, interaktivitě a kreativitě, částečně jako kreativní workshop, během nějž se student naučí poznávat vytvářet na počítači a webech zajímavá interaktivní díla pracující s jazykem, které potom bude moci využít rovněž při výuce jazyka. Klíčové teoretické aspekty se budeme snažit ukázat na některých praktických konceptech dnešních webů, jako jsou mash-upy, cloud computing, technologie hypertextu a AJAXu, nástrojů pro NLP apod. Pro navštěvování kursu však nejsou nutné hlubší znalosti informatiky, stačí zkušenosti běžného uživatele internetu. Student se také například naučí, jak vkládat základní interaktivní prvky na své webové stránky. Kurs bude částečně využívat i elektronické korpusy, ale jen okrajově, neboť ty jsou předmětem výuky v kursu Počítače ve francouzské filologii.
Osnova
  • 1. Kreativita, bisociace a další psychologické pojmy 2. Nová média, interaktivita a teorie interaktivních, multi- a hypermédií 3. Hypertext a jeho přesah do literární teorie 4. Webové technologie související s Web 2.0: Mash-up, AJAX, cloud computing apod. 5. Text a obraz 6. Interaktivní prostředky pro jazykový výzkum: automatické vytváření syntaktických stromů, jazykové transformace textu v reálném čase apod. 7. Interaktivita v literatuře : OULIPO, surrealistická a kinetická poesie, interaktivní fikce, geofikce 8. Vytváření didaktických materiálů - učebních pomůcek a testů pro web
Literatura
  • LANDOW, George P. Hypertext 2.0. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1997, x, 353. ISBN 0801855861. info
  • The digital word : text-based computing in the humanities. Edited by George P. Landow - Paul Delany. Cambridge: MIT Press, 1993, xii, 362. ISBN 026212176X. info
  • The digital word: text-based computing in the humanities. Edited by George P. Landow - Paul Delany. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1993, xii, 362 s. ISBN 0-262-12176-X. info
Výukové metody
Přednášky a praktické ukázky na počítači
Metody hodnocení
1) Spolupráce na zadaných úkolech. 2) Zápočtový test na základní pojmy z kursu. 3) Vytvoření a prezentace vlastního projektu, spíše než na délku bude kladen důraz na nápad a originalitu řešení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013.