IM056 Jazyk audiovizuálního díla A

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Rodrigo Morales (přednášející)
Jiří Vanýsek (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Út 17:30–19:05 JAMU
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Výuka se zaměří na charakteristiku výrazových prostředků strukturovaného audiovizuálního díla, filmu, televizního pořadu, klipu, a dále pak na vzájemné vlivy, vztahy a jedinečnost jednotlivých formátů a na charakteristické vývojové etapy a trendy. Posluchači si osvojí základy filmové řeči, teorii filmového obrazu. Budou obeznámení s vlivem výtvarného umění na koncepci filmového záběru. Budou rozumět významu světla a zvukové složky, timingu vnitřní stavby uměleckého díla.
Osnova
  • 1.) Co je filmová řeč (její vznik a vývoj, historie, fyziologie lidského vnímání, srovnání s psaným a mluveným jazykem.
  • 2.) Natáčení jako lov záběrů
  • 3.) Koncepce záběru
  • 4.) Základy kameramanské práce
  • 5.) Filmová osa a hlavní směr
  • 6.) Základy střihové skladby – filmový čas a reálný čas, skladebné natáčení, záběr jako podnět ve formě otázek a odpovědí, problém návaznosti kompozice světla, dramaturgická skladba
  • 7.) Sekvence – neviditelnost střihu, tempo
  • 8.) Film jako syntetické umění (literatura, výtvarné umění,herectví,hudba)
  • 9.) Tři fáze – literární scénář (syntetická), technický scénář + natáčení (analytická), dokončovací práce (syntetická)
  • 10.) Základy triků
  • 11.) Použití zvuku
  • 12.) použití hudby
  • 13.) Filmová řeč před 2. světovou válkou (s ukázkami našich a svět. tvůrců)
  • 14.) Filmová řeč neorealismu, nových vln a skupiny Dogma 95
  • 15.) Filmová řeč dokumentu
  • 16.) Střihová skladba dokumentu
  • 17.) Filmová řeč a střihová skladba v hudebních pořadech, v TV zpravodajství, sportovních přenosech, videoklipech, v reklamě
  • 18.) Technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku
  • 19.) Pohyb a obraz jako základ audiovize
  • 20.) Pohyb a okamžik privilegovaného vnímání a bezděčného vnímání
  • 21.)Kompozice v audiovizi
  • 22.) Obraz jako uzavřený celek a obraz jako otevřený strukturovaný systém
  • 23.) Specifika audiovizuálního jazyka u různých médií
  • 24.) Teorie jazyka audiovize a pohybu
  • 25.) Druhy pohyblivého obrazu v audiovizi
  • 26.) Světlo jako umělecký prvek
  • 27.) Obraz a psychologie
  • 28.) Obraz a akčnost
Literatura
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Translated by Zdeněk Smejkal. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967, 461 stran. info
  • JIŘÍK, Vlastimil. Kinematografický obraz [1. díl]. Vyd. 2., upr. Praha: Akademie múzických umění, H & H, 1994, 219 s. ISBN 80-85787-57-11. info
  • JIŘÍK, Vlastimil. Kinematografický obraz [2. díl]. Vyd. 2., upr. Praha: Akademie múzických umění, H & H, 1994, 183 s. ISBN 80-85787-58-2. info
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
  • ÈJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Paměti. Praha: Odeon, 1987. info
  • CHAPLIN, Charlie. Můj životopis. Translated by František Vrba. Vyd. tohoto překladu 2., v. Praha: Academia, 2000, 550 s. ISBN 8020003738. info
  • Truffaut, Francois: Rozhovory s~Hitchcockem
  • BERGMAN, Ingmar. Laterna magica. Translated by Zbyněk Černík. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1991, 287 s. ISBN 8020702806. info
  • WAJDA, Andrzej. Moje filmy : Meine Filme (Orig.). Edited by Jiří Fiala - Marie Sobotková. Olomouc: Votobia, 1996, 231 s. ISBN 80-7198-128-1. info
  • JASNÝ, Vojtěch. Život a film. Edited by Jan Lukeš. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 1999, 276 s., [3. ISBN 80-7004-094-7. info
  • VÁVRA, Otakar. Zamyšlení režiséra. 1. vyd. Praha: Panorama, 1982, 319 s. URL info
  • TARKOVSKIJ, Andrej Arsen'jevič. Deník 1970-1986. Translated by Marek Sečkař. V ČR vyd. 1. Brno: Větrné mlýny, 1997, 547 s. ISBN 80-86151-01-8. info
  • SOLMI, Angelo. Federico Fellini : biografická studie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967, 171 s. URL info
  • Buňuel, Luis: Až do posledního dechu
Výukové metody
Přednáška spojená s projekcí audiovizuálních děl a následnou analýzou.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV http://www.phil.muni.cz/music/data/rozvrh_tim.xls
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012.