KSCB027 Konfucianismus dnes

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Seminář čínských studií – Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
St 14:10–15:45 G02
Předpoklady
KSCA018 Čínská filozofie I || RLB61 Náboženství Číny || KSCB003 Náboženství Číny
Stěžejní součástí kurzu je intenzivní četba v anglickém jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je na základě četby textů různého charakteru a původu uchopit v co největší šíři reflexi konfucianismu v moderní Číně (ca od poloviny 19. stol.) a v soudobé čínské společnosti. Kurz začne dvěma přednáškami, jejichž cílem je vytvořit studentům potřebný historický a terminologický kontext pro diskuzi o konfucianismu v moderní době. Jádro kurzu bude tvořeno semináři, ve kterých budou na základě četby textů a přednesených referátů diskutovány různé aspekty problematiky konfucianismu v moderní čínské společnosti.

Kurz je založen na intenzivní četbě anglických textů.

Pozornost bude věnována především následujícím okruhům:

- identita konfucianismu v akademickém a populárně-mediálním diskurzu
- konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím a role těchto pojmů při vytváření moderní čínské identity
- nový konfucianismus (xin ruxue)

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

- chápat otázku „co je konfucianismus“ v celé její komplexnosti a toto porozumění samostatně aplikovat při četbě textů různého charakteru a původu
- porozumět a vysvětlit základní pojmy a ideje konfucianismu v historickém kontextu
- analyzovat aktuální význam těchto pojmů a idejí v konkrétních textech a diskurzech
- kriticky uvažovat o tradičních kategoriích běžně aplikovaných na čínskou filozofii a náboženství
- kriticky uvažovat o pojmech a idejích a jejich politických a mediálních reprezentacích v různých kontextech
Osnova
  • (0) Úvodní informační hodina - organizace kurzu, základní informace k tématu
  • (1) Co je konfucianismus? Přednáška - rozdílné přístupy a problémy spojené s touto otázkou
  • (2) Dějiny konfucianismu - přednáška
  • (3) Základní pojmy - přednáška
  • (4) Konfucianismus v akademickém a populárně-mediálním diskurzu I
  • (5) Konfucianismus v akademickém a populárně-mediálním diskurzu II
  • (6) Konfucianismus v akademickém a populárně-mediálním diskurzu III
  • (7) Konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím I
  • (8) Konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím II
  • (9) Konfucianismus mezi filozofií a náboženstvím III
  • (10) Nový konfucianismus I
  • (11) Nový konfucianismus II
  • (12) Závěrečná diskuze
Literatura
  • Confucian political ethics. Edited by Daniel Bell. Princeton: Princeton University, 2008, xiv, 273. ISBN 9780691130057. info
  • BELL, Daniel. China's new confucianism : politics and everyday life in a changing society. Princeton, N.J.: Princeton University, 2008, xvii, 240. ISBN 9780691136905. info
  • Teaching Confucianism. Edited by Jeffrey L. Richey. New York: Oxford University, 2008, xiii, 230. ISBN 9780195311600. info
  • CHENG, Anne. Dějiny čínského myšlení. Translated by Helena Beguivinová - Olga Lomová - David Sehnal - Dušan Vávra. 1. vyd. Praha: DrahmaGaia, 2006, xv, 688. ISBN 8086685527. info
  • Confucianism for the modern world. Edited by Daniel Bell - Chae-Bong Ham. 1st pub. Cambridge: Cambridge University, 2003, xiii, 383. ISBN 0521527880. info
Výukové metody
Přednáška; četba textů; samostatná příprava na hodiny; referáty; diskuze
Metody hodnocení
- každý student během semestru zpracuje 2 referáty na zadané téma a přednese je na hodině nebo zpracuje písemně (záleží na obsazenosti kurzu, ideálně 1 ústně a 1 písemně).
- student se hodiny účastní aktivně, má načtené texty předepsané na každou hodinu
- během semestru je povolena jedna absence
Splnění těchto tří podmínek znamená udělení zápočtu/kolokvia. Při nesplnění některé z těchto podmínek vyučující může povolit alternativní ukončení předmětu – zpracování seminární práce na zadané téma a dle zadaných parametrů.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015.